Hlavní obsah

Před 110 lety zavedl Ford pásovou výrobu

Před 110 lety, 7. října 1913, zavedl americký průmyslník Henry Ford ve své automobilové továrně v Highland Parku první pohyblivou montážní linku. K jejímu zřízení ho „donutil“ obrovský zájem o jeho lidový automobil Ford Model T, láskyplně nazývaný Plechová Líza či Lízinka. První exemplář vozu opustil továrnu roku 1908, díky nízké ceně se stal bestsellerem a továrna nestačila vyrábět. Sériově zavedl Ford montážní linku 1. prosince 1913.

Foto: Profimedia.cz

Výroba Fordu T

Článek

Pásová výroba přinesla do té doby nevídanou produktivitu práce. Ať už je pravda, že se nový výrobní způsob inspiroval bourací linkou chicagských jatek, nebo ne, jeho aplikace v automobilovém průmyslu způsobila revoluci.

Zatímco dříve se doba potřebná k sestrojení automobilu měřila ve dnech, či v lepším případě v hodinách, sestavit „téčko“ trvalo po vyladění výrobního procesu asi dvě a půl hodiny.

V souvislosti s masovou produkcí vozu klesala postupně i jeho cena. Již původních 850 dolarů za kus byla suma velmi rozumná, postupem času navíc klesla až na 260 dolarů. V roce 1914 už Ford produkoval více vozů než všechny ostatní americké automobilky dohromady. Pásová výroba se pak brzy rozšířila do celého světa.

Modernizovaný Ford F-150 nabídne chytré čelo korby i head-up displej

AutoMoto

Malý obytný ford je zpět, automobilka představila Transit Custom Nugget

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám