Článek
Na začátek musíme konstatovat, že nový silniční zákon přinesl českým silnicím jakýsi řád a i větší pořádek. I když se stále setkáváme s piráty silnic, ubylo jich a mnoho řidičů si nyní víc dává pozor na značky, maximální rychlost, poutání či telefonování za jízdy. Vše o novém zákonu si můžete přečíst v našem seriálu, vysvětlující nová pravidla [celá zpráva]
Zapůsobilo především povědomí
Hlavní výhodou novelizace byla její mediální propagace. I když se o novém zákonu neustále mluvilo v negativech a před uvedením v platnost byl měněn, vše byla reklama. Čím víc lidi o zákonu četli, tím víc o dopravě a silnicích přemýšleli a sáhli si do svědomí. Žádná bilboardová kampaň by nedokázala takovou práci.
Za prohřešky se platí
Zavedením takzvaného bodového systému navíc řidiči konečně získali pocit, že za každý poklesek v řízení budou trestáni nejen symbolickou blokovou pokutou, ale také poněkud výraznějšími finančními postihy, připsáním bodů do registru a možnou okamžitou ztrátou řidičského průkazu. Llidé tak začali jezdit kvůli novému zákonu více vlakem, vzrostla spotřeba piva a taxikáři mají zně. Pokud se tedy komplexně zamyslíme nad novým zákonem, přinesl hodně dobrého - především řád a právní tvrdost, která byla v dopravě zapotřebí. Jenže tvrdost může občas vyznít i jinak.
Policejní stát neví sám, co dělá
Mnohým řidičům se nyní zdá (a nutno říci, že v mnohých případech i oprávněně), že se Česká republika stala "policejním státem". Orgány výkonné moci dostaly do rukou prostředek, který lze snadno zneužít. Okamžitě po zavedení bodového systému se strhla mela i v řadách samotné policie a strážníků. Někde okamžitě zakázal primátor městským strážníkům měřit rychlost, někde se prakticky nic nezměnilo, jinde nasadili strážníci ten nejpřísnější metr. Právě dohady o tom, zda tolerovat či netolerovat destiprocentní hranici navíc hýbaly policejními složkami dost dlouho. Nejhorší na celé situaci ale je, že ať se rokovalo, jak se rokovalo, k výsledku se nedošlo. Několik měst sice sjednotilo svůj postup, jenže pak přejedete z "desetiprocentního" města [celá zpráva] do sousedního bez tolerance a za kilometr v hodině navíc už tvrdě platíte.
Radary, antiradary a prohřešky nejvyšších úředníků
Dalším velmi diskutovaným problémem je používání antiradarů. Ačkoli zákon rozlišuje jejich systémy na aktivní a pasivní, po dlouhých debatách prostě Policie nařídila, že ať máte jakýkoliv, bude vás pokutovat. I pasivní antiradar totiž znemožňuje práci radaru, když víte, že za "bukem" jeden stojí a vy snížíte rychlost. Bohužel i v tomto případě Policie zcela obchází zákon, vydává si vlastní nařízení a v televizních diskuzích pak zcela nepokrytě říká "komu se to nelíbí, ať nás žaluje".
K jejich popularitě nepřidávají ani prohřešky nejvyšších státních úředníků. Policejní prezident, ministr vnitra a jejich raketová rychlost na dálnici už byla přetřásána mnohokrát. Husákovo symbolické "samopotrestání" [celá zpráva] zdvihlo ze židle i mnoho těch, kteří byli se zákonem smířeni. S takovou se opravdu naše výkonná moc nemůže divit, že 60 % řidičů je s novým zákonem nespokojeno a podepisuje petice za jeho zrušení.
Statistiky vlastně lžou
Policie si ale nový systém pochvaluje. Aby také ne. Na její práci se nic nezměnilo a nyní vybírá tolik peněz jako nikdy předtím. Za jednotlivé prohřešky se totiž pokuty až zdesetinásobily, takže policie a městská policie teď mají plné "portmonky". Komu se to nelíbí, ten může jít do správního řízení, kde může přijít i o řidičák.
Policie se ohání karetními esy: nižším počtem mrtvých na silnicích a menším počtem nehod, než v minulých letech ve stejném období minulého roku. Obě karty ale mají malé "cinknutí". Mrtvých na silnicích skutečně ubylo. Statistika hovoří o 72 mrtvých za období prázdnin, tedy o dost méně, než v roce 2005. [celá zpráva] Jenže tato statistika je poněkud zkreslená právě zavedením bodového systému, kdy v červenci jsme se mohli setkat s téměř tragickými následky jeho zavedení. Na silnicích první třídy se tvořily kolony automobilů jedoucích 80 km/h, dálnice blokovaly vozy jedoucí o 20 km/h méně, než kolik je přípustné apod. [celá zpráva] Lidé si skutečně hlídali až neuvěřitelným způsobem své chování, což se promítlo v nehodovosti. Je ovšem otázkou, zda je strach tím, co chce Policie u řidičů navozovat.
A co nehody? Je jich méně. To ano. Ale nějak se zapomnělo ke statistikám připsat, že povinnost povolat Policii k prošetření se zvedla z hmotné účasti 20 000 Kč na 50 000 Kč a mnozí řidiči si tak raději vymění adresy a vyřeší vše mezi sebou, než by ještě přišli o body. Policie se tak o mnohých haváriích ani nedoví a do statistik je nezahrne. A čtenáři vydaných tiskových zpráv nestačí kroutit hlavou.