Hlavní obsah

Pravdy a nedodělky bodového systému

Novinky,

Nový silniční zákon již platí dva měsíce. Jeho účinnost jsme si tedy mohli vyzkoušet sami na vlastní kůži. Zpočátku panika všech řidičů, aby nejeli rychleji, než je povoleno, úzkostlivé dodržování všech předpisů, a pak opět uvolnění napětí. Po dvou měsících tak konečně můžeme hodnotit, jak moc se nový zákon povedl.

Článek

Na začátek musíme konstatovat, že nový silniční zákon přinesl českým silnicím jakýsi řád a i větší pořádek. I když se stále setkáváme s piráty silnic, ubylo jich a mnoho řidičů si nyní víc dává pozor na značky, maximální rychlost, poutání či telefonování za jízdy. Vše o novém zákonu si můžete přečíst v našem seriálu, vysvětlující nová pravidla [celá zpráva]

Zapůsobilo především povědomí

Hlavní výhodou novelizace byla její mediální propagace. I když se o novém zákonu neustále mluvilo v negativech a před uvedením v platnost byl měněn, vše byla reklama. Čím víc lidi o zákonu četli, tím víc o dopravě a silnicích přemýšleli a sáhli si do svědomí. Žádná bilboardová kampaň by nedokázala takovou práci.

Za prohřešky se platí

Zavedením takzvaného bodového systému navíc řidiči konečně získali pocit, že za každý poklesek v řízení budou trestáni nejen symbolickou blokovou pokutou, ale také poněkud výraznějšími finančními postihy, připsáním bodů do registru a možnou okamžitou ztrátou řidičského průkazu. Llidé tak začali jezdit kvůli novému zákonu více vlakem, vzrostla spotřeba piva a taxikáři mají zně. Pokud se tedy komplexně zamyslíme nad novým zákonem, přinesl hodně dobrého - především řád a právní tvrdost, která byla v dopravě zapotřebí. Jenže tvrdost může občas vyznít i jinak.

Policejní stát neví sám, co dělá

Mnohým řidičům se nyní zdá (a nutno říci, že v mnohých případech i oprávněně), že se Česká republika stala "policejním státem". Orgány výkonné moci dostaly do rukou prostředek, který lze snadno zneužít. Okamžitě po zavedení bodového systému se strhla mela i v řadách samotné policie a strážníků. Někde okamžitě zakázal primátor městským strážníkům měřit rychlost, někde se prakticky nic nezměnilo, jinde nasadili strážníci ten nejpřísnější metr. Právě dohady o tom, zda tolerovat či netolerovat destiprocentní hranici navíc hýbaly policejními složkami dost dlouho. Nejhorší na celé situaci ale je, že ať se rokovalo, jak se rokovalo, k výsledku se nedošlo. Několik měst sice sjednotilo svůj postup, jenže pak přejedete z "desetiprocentního" města [celá zpráva] do sousedního bez tolerance a za kilometr v hodině navíc už tvrdě platíte.

Radary, antiradary a prohřešky nejvyšších úředníků

Dalším velmi diskutovaným problémem je používání antiradarů. Ačkoli zákon rozlišuje jejich systémy na aktivní a pasivní, po dlouhých debatách prostě Policie nařídila, že ať máte jakýkoliv, bude vás pokutovat. I pasivní antiradar totiž znemožňuje práci radaru, když víte, že za "bukem" jeden stojí a vy snížíte rychlost. Bohužel i v tomto případě Policie zcela obchází zákon, vydává si vlastní nařízení a v televizních diskuzích pak zcela nepokrytě říká "komu se to nelíbí, ať nás žaluje".

K jejich popularitě nepřidávají ani prohřešky nejvyšších státních úředníků. Policejní prezident, ministr vnitra a jejich raketová rychlost na dálnici už byla přetřásána mnohokrát. Husákovo symbolické "samopotrestání" [celá zpráva] zdvihlo ze židle i mnoho těch, kteří byli se zákonem smířeni. S takovou se opravdu naše výkonná moc nemůže divit, že 60 % řidičů je s novým zákonem nespokojeno a podepisuje petice za jeho zrušení.

Statistiky vlastně lžou

Policie si ale nový systém pochvaluje. Aby také ne. Na její práci se nic nezměnilo a nyní vybírá tolik peněz jako nikdy předtím. Za jednotlivé prohřešky se totiž pokuty až zdesetinásobily, takže policie a městská policie teď mají plné "portmonky". Komu se to nelíbí, ten může jít do správního řízení, kde může přijít i o řidičák.

Policie se ohání karetními esy: nižším počtem mrtvých na silnicích a menším počtem nehod, než v minulých letech ve stejném období minulého roku. Obě karty ale mají malé "cinknutí". Mrtvých na silnicích skutečně ubylo. Statistika hovoří o 72 mrtvých za období prázdnin, tedy o dost méně, než v roce 2005. [celá zpráva] Jenže tato statistika je poněkud zkreslená právě zavedením bodového systému, kdy v červenci jsme se mohli setkat s téměř tragickými následky jeho zavedení. Na silnicích první třídy se tvořily kolony automobilů jedoucích 80 km/h, dálnice blokovaly vozy jedoucí o 20 km/h méně, než kolik je přípustné apod. [celá zpráva] Lidé si skutečně hlídali až neuvěřitelným způsobem své chování, což se promítlo v nehodovosti. Je ovšem otázkou, zda je strach tím, co chce Policie u řidičů navozovat.

A co nehody? Je jich méně. To ano. Ale nějak se zapomnělo ke statistikám připsat, že povinnost povolat Policii k prošetření se zvedla z hmotné účasti 20 000 Kč na 50 000 Kč a mnozí řidiči si tak raději vymění adresy a vyřeší vše mezi sebou, než by ještě přišli o body. Policie se tak o mnohých haváriích ani nedoví a do statistik je nezahrne. A čtenáři vydaných tiskových zpráv nestačí kroutit hlavou.

Anketa

Jak se díváte na nový silniční zákon po dvou měsících od jeho uvedení do života?
Je dobrý a pomohl
11,7 %
Je dobrý, ale na silnicích není poznat
1,8 %
Nic se nezměnilo
1,6 %
Není dobrý, ale přispěl k uklidnění řidičů
57,7 %
Není dobrý a v ničem nepomohl
2,4 %
Je to jen šikana řidičů
24,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2824 čtenářů.
Související témata:

Související články

Silnice od prvního července X: Bodový systém

Novela zákona o silničním provozu přijde v platnost už za týden. V našem seriálu jsme nechali to nejdůležitější až na konec. Proč? Protože za dobu od prvního...

Řidiči pozor, bodový systém je tu

Se sobotou odstartovala revoluce na českých silnicích. Bodový systém zavedený novelou silničního zákona bude mnohem přísněji trestat všechny přestupky řidičů....

Výběr článků

Načítám