Článek
Myšlenka spojení komfortu, luxusu a terénních schopností vznikala v rámci britského Roveru už v šedesátých letech. Za startu vývoje prototypu se podle automobilky zasloužil Charles Spencer King, synovec původních zakladatelů značky.
První generace v Louvre
Při premiéře první generace sklidila ohromný úspěch, už jen za svůj vzhled, který byl označován za exemplární příklad industriálního designu. Díky tomu byl o rok později jako první automobil vystaven v muzeu Louvre v Paříži.
První vydání bylo původně striktně dvoudveřové, a to až do roku 1981, kdy jej doplnila čtyřdveřová varianta. Až o rok později se do Range Roveru dostala dnešní jistota - samočinná převodovka. Tehdy produkce minula číslovku 100 tisíc.
Se vznětovým motorem vůz přišel až v roce 1986. V roce 1989 se jednalo o první vůz s pohonem čtyř kol, který nabízel protiblokovací systém brzd ABS. O tři roky později se stejné prvenství týká kontroly trakce.
Ano, to se stále bavíme o první generaci, která ve svém výrobním cyklu v letech 1970 až 1996 vydržela na trhu jen s malými změnami.
Ještě více luxusu uvnitř
Druhá generace s délkou karoserie 4 712 mm významně přerostla i prodlouženou variantu první generace, rozdíl v tomto případě činil 20 centimetrů. Jinak ale základní rysy zůstaly shodné. Range Rover ve všech generací poznáte okamžitě, především při pohledu z boku.
Uvnitř se britské SUV dočkalo větší péče. Nové materiály a lepší úroveň zpracování byly hodné datu premiéry v roce 1994. Poprvé se také vůz dočkal vzduchového odpružení s nastavitelnou světlou výškou. Díky tomu byl ještě všestrannější, co se použití na silnici i mimo ni týče.
Nové motory, 2,5litrový diesel a dva osmiválce o zdvihovém objemu 3,9 a 4,6 litrů, se zasloužily o důstojnější dynamiku. Ačkoli vývoj modelu měl ještě na starosti Rover, právě do motorů už stihl promluvit nový majitel. BMW v roce 1994 koupilo Land Rover a zmíněný vznětový motor pocházel právě z Bavorska.
BMW, které vyráběl Ford
Vývoj a výroba Range Roveru se opět formálně rozdělila s třetí generací. Ta byla představena v roce 2001, ovšem Mnichovští prodali značku Land Rover Fordu jen rok předtím. Vývoj a plánování tak pocházely z Německa. Stejně jako většina elektroniky i další komponenty.
Range Rover se každopádně významně posunul do moderních časů. Především díky přechodu na samonosnou karoserii namísto klasického rámu. Podvozek měl standardně nezávislé odpružení a vzduchové měchy.
Interiér už začal více připomínat dnešní uspořádání Range Roverů. Motory od BMW, včetně 4,4litrového osmiválce a 2,9litrového vznětového šestiválce, postupně vyměnily vznětové osmiválce od Fordu, respektive zážehové osmiválce od Jaguaru. Ten po několika modernizacích v pětilitrové verzi přežívá v nabídce dodnes.
V roce 2005 vznikl také první derivát. Menší model Range Rover Sport si vypůjčil základy v Land Roveru Discovery. S nižší cenovkou se ale luxusní značka dostala mezi trošku širší publikum.
Je přítomen hliník
Třetí generace přežila až do roku 2012, kdy ji vystřídalo čtvrté, aktuální vydání. Rovněž s novým majitelem, od roku 2008 vlastní automobilku Jaguar Land Rover indický obr, Tata Motors.
Jedná se o první luxusní SUV, které dostalo hliníkovou karoserii. Ve srovnání s předchůdcem díky tomu ušetřili 420 kilogramů. V terénu více než kdy jindy spoléhá především na elektroniku a služby integrovaného systému Terrain Response druhé generace.
Osmiválce zůstaly od Jaguaru, vrcholná zážehová přeplňovaná varianta nabídne až 575 koní. Dále se značka snaží zbavit motorových pohrobků z vývoje Fordu a skupiny PSA a nahradit je vlastními jednotkami z řady Ingenium. Zcela se to však zřejmě podaří až v příští generaci. Jen rok od uvedení se představil také první elektrifikovaný Range Rover, plug-in hybrid.
V poslední letech se vedle čtvrté generace rovněž rojí několik derivátů. Z Range Roveru je tak dnes spíše podznačka Land Roveru. Do portfolia patří druhá generace Sportu, ale také Velar, který svým jménem navazuje na původní prototyp z konce 60. let. Ve druhém, vydání už jezdí i nejmenší z řady, Range Rover Evoque.
Budoucnost velkého Range Roveru zatím není známa. Nástupce, zdá se, zatím není úplně za rohem. Obliba obřích SUV však stále roste. A tak by bylo překvapením, kdyby Britové neodpověděli na nováčky v segmentu, jako je třeba BMW X7, novou legendou.
Na oslavu nejen v tyrkysovém
V den padesátého výročí legendárního modelu představuje Land Rover i speciální limitovanou edici. Range Rover Fifty vznikne jen v symbolických 1970 exemplářích.
Na výběr je z kratší i prodloužené verze. Limitka je lakována do speciální šedé, rudé nebo černé. V ještě omezenějších počtech však divize speciálních operací umí vůz nalakovat také do světle modrého tónu Tuscan, případně do zlaté Bahama a bílé Davos. Obouvá speciální 22palcová kola. Na karoserii i v interiéru je k vidění bezpočet připomínek a plaketek s čísly 50.
Třídveřový Range Rover automobilka odpískala, úpravce jej tak staví na zakázku
Na výběr je ze všech vznětových, zážehových motorizací, včetně plug-in hybridu. Bohužel, třídveřové provedení, které by bylo opravdovou retro peckou, se to netýká. Aktuální velký Range Rover ve třídveřové verzi představilo zmíněné oddělení speciálních operací coby předprodukční koncept v roce 2018 na ženevském autosalonu, o rok později však byla sériová produkce odpískána.