Článek
Myšlenka spojení komfortu, luxusu a terénních schopností vznikala v rámci britského Roveru už v šedesátých letech. Za startu vývoje prototypu se podle automobilky zasloužil Charles Spencer King, synovec původních zakladatelů značky.
První generace v Louvre
Při premiéře první generace sklidila ohromný úspěch, už jen za svůj vzhled, který byl označován za exemplární příklad industriálního designu. Díky tomu byl o rok později jako první automobil vystaven v muzeu Louvre v Paříži.

Prototyp prvního Range Roveru představený v roce 1967.

Range Rover v muzeu Louvre
První vydání bylo původně striktně dvoudveřové, a to až do roku 1981, kdy jej doplnila čtyřdveřová varianta. Až o rok později se do Range Roveru dostala dnešní jistota - samočinná převodovka. Tehdy produkce minula číslovku 100 tisíc.
Se vznětovým motorem vůz přišel až v roce 1986. V roce 1989 se jednalo o první vůz s pohonem čtyř kol, který nabízel protiblokovací systém brzd ABS. O tři roky později se stejné prvenství týká kontroly trakce.

První generace Range Roveru v sériovém provedení.

Samočinná převodovka přišla na trh v roce 1982.

První generace Range Roveru v pětidveřovém provedení.
Ano, to se stále bavíme o první generaci, která ve svém výrobním cyklu v letech 1970 až 1996 vydržela na trhu jen s malými změnami.
Ještě více luxusu uvnitř
Druhá generace s délkou karoserie 4 712 mm významně přerostla i prodlouženou variantu první generace, rozdíl v tomto případě činil 20 centimetrů. Jinak ale základní rysy zůstaly shodné. Range Rover ve všech generací poznáte okamžitě, především při pohledu z boku.

Druhé vydání na sebe nechalo čekat.

Range Rover poznáte ihned v jakékoli generaci.
Uvnitř se britské SUV dočkalo větší péče. Nové materiály a lepší úroveň zpracování byly hodné datu premiéry v roce 1994. Poprvé se také vůz dočkal vzduchového odpružení s nastavitelnou světlou výškou. Díky tomu byl ještě všestrannější, co se použití na silnici i mimo ni týče.

Interiér druhé generace se ještě více posunul směrem k osobním vozům.
Nové motory, 2,5litrový diesel a dva osmiválce o zdvihovém objemu 3,9 a 4,6 litrů, se zasloužily o důstojnější dynamiku. Ačkoli vývoj modelu měl ještě na starosti Rover, právě do motorů už stihl promluvit nový majitel. BMW v roce 1994 koupilo Land Rover a zmíněný vznětový motor pocházel právě z Bavorska.
BMW, které vyráběl Ford
Vývoj a výroba Range Roveru se opět formálně rozdělila s třetí generací. Ta byla představena v roce 2001, ovšem Mnichovští prodali značku Land Rover Fordu jen rok předtím. Vývoj a plánování tak pocházely z Německa. Stejně jako většina elektroniky i další komponenty.

Range Rover třetí generace

Zadní svítilny se vrátily ke svislému uspořádání.
Range Rover se každopádně významně posunul do moderních časů. Především díky přechodu na samonosnou karoserii namísto klasického rámu. Podvozek měl standardně nezávislé odpružení a vzduchové měchy.

Na interiéru architektury třetí generace Range Rover staví dodnes.
Interiér už začal více připomínat dnešní uspořádání Range Roverů. Motory od BMW, včetně 4,4litrového osmiválce a 2,9litrového vznětového šestiválce, postupně vyměnily vznětové osmiválce od Fordu, respektive zážehové osmiválce od Jaguaru. Ten po několika modernizacích v pětilitrové verzi přežívá v nabídce dodnes.
V roce 2005 vznikl také první derivát. Menší model Range Rover Sport si vypůjčil základy v Land Roveru Discovery. S nižší cenovkou se ale luxusní značka dostala mezi trošku širší publikum.
Je přítomen hliník
Třetí generace přežila až do roku 2012, kdy ji vystřídalo čtvrté, aktuální vydání. Rovněž s novým majitelem, od roku 2008 vlastní automobilku Jaguar Land Rover indický obr, Tata Motors.
Jedná se o první luxusní SUV, které dostalo hliníkovou karoserii. Ve srovnání s předchůdcem díky tomu ušetřili 420 kilogramů. V terénu více než kdy jindy spoléhá především na elektroniku a služby integrovaného systému Terrain Response druhé generace.

Range Rover SVAutobiography Long

Range Rover SVAutobiography Long

Čtvrtá generace v prodloužené verzi dbá i na zadní pasažéry.
Osmiválce zůstaly od Jaguaru, vrcholná zážehová přeplňovaná varianta nabídne až 575 koní. Dále se značka snaží zbavit motorových pohrobků z vývoje Fordu a skupiny PSA a nahradit je vlastními jednotkami z řady Ingenium. Zcela se to však zřejmě podaří až v příští generaci. Jen rok od uvedení se představil také první elektrifikovaný Range Rover, plug-in hybrid.
V poslední letech se vedle čtvrté generace rovněž rojí několik derivátů. Z Range Roveru je tak dnes spíše podznačka Land Roveru. Do portfolia patří druhá generace Sportu, ale také Velar, který svým jménem navazuje na původní prototyp z konce 60. let. Ve druhém, vydání už jezdí i nejmenší z řady, Range Rover Evoque.

Range Rover Sport

Range Rover Velar D300 SE

Range Rover Evoque P300e PHEV
Budoucnost velkého Range Roveru zatím není známa. Nástupce, zdá se, zatím není úplně za rohem. Obliba obřích SUV však stále roste. A tak by bylo překvapením, kdyby Britové neodpověděli na nováčky v segmentu, jako je třeba BMW X7, novou legendou.
Na oslavu nejen v tyrkysovém
V den padesátého výročí legendárního modelu představuje Land Rover i speciální limitovanou edici. Range Rover Fifty vznikne jen v symbolických 1970 exemplářích.

Land Rover v edici Fifty vedle původního modelu.
Na výběr je z kratší i prodloužené verze. Limitka je lakována do speciální šedé, rudé nebo černé. V ještě omezenějších počtech však divize speciálních operací umí vůz nalakovat také do světle modrého tónu Tuscan, případně do zlaté Bahama a bílé Davos. Obouvá speciální 22palcová kola. Na karoserii i v interiéru je k vidění bezpočet připomínek a plaketek s čísly 50.
Na výběr je ze všech vznětových, zážehových motorizací, včetně plug-in hybridu. Bohužel, třídveřové provedení, které by bylo opravdovou retro peckou, se to netýká. Aktuální velký Range Rover ve třídveřové verzi představilo zmíněné oddělení speciálních operací coby předprodukční koncept v roce 2018 na ženevském autosalonu, o rok později však byla sériová produkce odpískána.

Padesáté výročí připomínají i plakety uvnitř.