Článek
Automobily se spalovacími motory, zejména vznětovými, jsou v posledních letech častým terčem kritiky kvůli emisím CO2 a jiných škodlivých látek. Výzkum britské University of Southampton ovšem naznačuje, že vážné ohrožení zdraví může představovat i zcela jiný druh látek vypouštěných automobily.
Řeč je o takzvaném brzdném prachu, který se uvolňuje do ovzduší při používání klasických třecích brzd. Emisím brzdného prachu se přitom nevyhnou ani elektromobily. Ty sice umí zpomalit i za pomoci rekuperace, což emise omezuje, jsou však těžké, takže pokud k použití tradičních brzd dojde, může být uvolněno ještě větší množství brzdného prachu.
Výzkumníci se zaměřili na zkoumání brzdného prachu a jeho vlivu na plíce u několika typů brzdových destiček. Vůbec nejhorší výsledky přitom vykázaly „organické bezazbestové destičky“, jejichž částice mohou mít na lidské plíce údajně horší účinky než emise vznětových motorů.
Skořápky vajec v pneumatikách mají snížit emise a zlepšit přilnavost

Podle autorů studie jsou přitom tyto destičky populární zejména v USA, neboť jsou levné, tiché a pomalu se opotřebovávají. Tyto destičky vznikly jako náhrada azbestových destiček a obsahují měděná vlákna, která zvyšují jejich teplotní odolnost.
Azbest byl z brzdových destiček v minulosti odstraněn kvůli škodlivosti a spojení s onemocněním plic, prach obsahující částice z měděných vláken však rovněž může vést ke zdravotním problémům a onemocněním plic, jako je astma, chronická onemocnění či rakovina.

Problém s emisemi prachu z brzd může řešit i koncept uzavřených brzd z dílny automobilky Mercedes-Benz.
V USA už přitom byly schváleny zákony, které mají omezovat množství mědi v brzdových destičkách, ovšem s cílem ochrany vodního života, jak dodává web Carscoops, jež na britský výzkum upozornil. Na ochranu lidských plic ale zatím nemyslí. Na emise brzdového prachu se však brzy zaměří i nová evropská emisní norma Euro 7, ta však zřejmě nebude mít vliv na díly dostupné pro již existující vozy.
Emise škodlivých látek, nesouvisející s výfukovými plyny, se začínají řešit stále častěji. Vedle emisí brzdného prachu se řeší také uvolňování látek z pneumatik, jako jsou mikroplasty a ultrajemné částice, které se uvolňují do vzduchu, do země i do vody.
Před 20 lety vstoupil v platnost Kjótský protokol o snížení emisí. Ambice se nenaplnily

Jak na čoudící auta? Ministerstvo hledá inspiraci v Polsku i Německu
