Hlavní obsah

Prach z brzd může být horší než emise nafťáků, tvrdí nová studie

2:49
2:49

Poslechněte si tento článek

Výzkum britské Univerzity v Southamptonu se zaměřil na škodlivost prachu, který se uvolňuje z brzd automobilů při zpomalování. Částice uvolňované z některých typů brzdových destiček přitom mohou škodlivostí překonat i kritizované vznětové motory.

Foto: Drako Motors

Ilustrační foto

Článek

Automobily se spalovacími motory, zejména vznětovými, jsou v posledních letech častým terčem kritiky kvůli emisím CO2 a jiných škodlivých látek. Výzkum britské University of Southampton ovšem naznačuje, že vážné ohrožení zdraví může představovat i zcela jiný druh látek vypouštěných automobily.

Řeč je o takzvaném brzdném prachu, který se uvolňuje do ovzduší při používání klasických třecích brzd. Emisím brzdného prachu se přitom nevyhnou ani elektromobily. Ty sice umí zpomalit i za pomoci rekuperace, což emise omezuje, jsou však těžké, takže pokud k použití tradičních brzd dojde, může být uvolněno ještě větší množství brzdného prachu.

Výzkumníci se zaměřili na zkoumání brzdného prachu a jeho vlivu na plíce u několika typů brzdových destiček. Vůbec nejhorší výsledky přitom vykázaly „organické bezazbestové destičky“, jejichž částice mohou mít na lidské plíce údajně horší účinky než emise vznětových motorů.

Podle autorů studie jsou přitom tyto destičky populární zejména v USA, neboť jsou levné, tiché a pomalu se opotřebovávají. Tyto destičky vznikly jako náhrada azbestových destiček a obsahují měděná vlákna, která zvyšují jejich teplotní odolnost.

Azbest byl z brzdových destiček v minulosti odstraněn kvůli škodlivosti a spojení s onemocněním plic, prach obsahující částice z měděných vláken však rovněž může vést ke zdravotním problémům a onemocněním plic, jako je astma, chronická onemocnění či rakovina.

Foto: Mercedes-Benz

Problém s emisemi prachu z brzd může řešit i koncept uzavřených brzd z dílny automobilky Mercedes-Benz.

V USA už přitom byly schváleny zákony, které mají omezovat množství mědi v brzdových destičkách, ovšem s cílem ochrany vodního života, jak dodává web Carscoops, jež na britský výzkum upozornil. Na ochranu lidských plic ale zatím nemyslí. Na emise brzdového prachu se však brzy zaměří i nová evropská emisní norma Euro 7, ta však zřejmě nebude mít vliv na díly dostupné pro již existující vozy.

Emise škodlivých látek, nesouvisející s výfukovými plyny, se začínají řešit stále častěji. Vedle emisí brzdného prachu se řeší také uvolňování látek z pneumatik, jako jsou mikroplasty a ultrajemné částice, které se uvolňují do vzduchu, do země i do vody.

Výběr článků

Načítám