Článek
„Chodci se budou pohybovat rychleji než auta," prohlásil jeden z motoristů, který se vrátil z dovolené a zjistil, že v Paříži byla od 30. srpna všeobecně omezena rychlost na třicítku. Výjimkou je několik ulic, kde je povolena maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.
Opatření si zatím příliš mnoho příznivců nezískalo a v neděli se proti němu konala protestní demonstrace, kterou ve východní části metropole uspořádalo sdružení Rouler libre (svobodně jezdit). Účast na demonstraci ale nebyla příliš vysoká kvůli půlmaratonu, který se běžel poblíž místa protestu, jehož pořadatelé účastníky demonstrace mylně informovali, že byla zrušena, řekl předseda Rouler Libre François Vallin.
Paříž omezila maximální rychlost na 30 km/h
Napjatou atmosféru pociťují také pařížští taxikáři, kteří jsou často pod tlakem spěchajících zákazníků. „Už když jsme se snažili dodržovat rychlostní limit 50 kilometrů v hodině, nás nutili někteří manažeři, ať šlápneme na plyn. A zkuste si představit, že pojedeme třicítkou!” říká Didier Hogrel z Národní federace taxislužby.
A zanedbatelné nejsou ani finanční dopady, když se doba trvání všech jízd prodlouží téměř o polovinu, takže taxikář stihne odvézt méně zákazníků.
Naopak chodci a cyklisté tvrdí, že se za poslední týden nic nezměnilo. Podle nich drtivá většina řidičů jezdí stále stejně rychle. „Vždycky mě předjíždějí a já je doháním na semaforech,” říká Paul, který v hlavním městě jezdí výhradně na kole.
Na městském okruhu v Bratislavě se bude jezdit 130 km/h
„Pokud nebude policie dodržování rychlosti skutečně kontrolovat a ve městě nebude více radarů, pak bude omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině existovat jenom na papíře,” míní Jean-Paul Le Chevalier z organizace 60 Millions de piétons (60 milionů chodců).
Tento názor ale nesdílí sdružení Rouler libre, které se chce tento týden obrátit na soud s žádostí o zrušení vyhlášky zavádějící nové pravidlo. „Zpochybňujeme všechny argumenty, které město pro zavedení tohoto opatření předložilo. Snížení rychlosti nezmírní dopravní zácpy ani znečištění, a nezajistí méně nehod,” tvrdí právník sdružení Patrick Tabet.