Článek
"Jako člověk tvrdím, že zimní pneumatiky jsou na zledovatělých vozovkách nezbytné, aby se zabránilo zbytečným ztrátám na životech. Žádnou novelu ale nechystám, jak tvrdila MF Dnes. Vždyť si na tom vylámali zuby všichni mí předchůdci v ministerském křesle," řekl Právu Řebíček.
Nedávno v televizní debatě však Řebíček povinné zimní pneumatiky obhajoval. Připomínal, že na nich nelze šetřit, protože jeden ztracený lidský život na silnici stojí společnost devět miliónů korun.
Odpůrci povinných zimních pneumatik argumentují právě tím, že by šlo o citelný zásah do řidičovy kapsy. "Je hodně lidí, kteří na to nebudou mít," uvedl například poslanec Pavel Hojda (KSČM).
O tom, že používání zimních pneumatik by se nemělo ponechávat na libovůli řidiče, je přesvědčen Autoklub ČR. Ten se marně snažil takovou povinnost prosadit do novely zákona č. 361 o provozu na silnicích, která nabyla účinnosti letos 1. července.
"Odborníci o tom při přípravě novely silničního zákona velmi diskutovali. Zimní pneumatiky nepochybně zvyšují bezpečnost silničního provozu. Na našem území ale není sníh a led po celou zimu. Většinu zimního času tedy zimní gumy nejsou potřeba," řekl už dříve Právu exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
Nelitovat peněz
Autoklub se snaží propagačními akcemi řidiče přesvědčit, že je v jejich vlastním zájmu pneumatiky na zimu měnit.
"Žádný rozumný řidič by neměl takto vynaložených peněz litovat. O dobu, kdy bude jezdit na zimních pneumatikách, se prodlouží životnost těch letních. Je také nesporně levnější opatřit si sadu zimních gum, než platit opravu vozidla po zbytečné nehodě," zdůrazňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.
Testy prokázaly, že při teplotách pod 10 stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách, i při náhlé změně směru jízdy.
Pozor na protektory
Na sněhu je u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, ale u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu byl při testech rozdíl ještě větší. Z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních pneumatik podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními gumami až po 68 metrech.
Že by se na pneumatikách šetřit nemělo, prokázalo i srovnávání účinnosti nových zimních pneumatik a protektorů. "Jestliže na mokrém asfaltu testovací fabia s pneumatikami Continental zabrzdila z 80 km/h na nulu na vzdálenosti 41,1 metru, pak s protektorem zastavila až po ujetí 54,5 metru. Tedy rozdíl víc než 13 metrů, který v silničním provozu může být rozhodující," informoval Špička.
Zatím jen několik zemí
Důležitou zásadou je měnit obutí vozu v celých sadách. Motorista by tedy měl mít k dispozici čtyři letní a čtyři zimní pneumatiky. Při osazení jedné nápravy vozidla zimními a současném ponechání letních na druhé nápravě může při jízdě po zasněženém nebo zledovatělém povrchu dojít k velmi nebezpečným situacím.
O možnosti uzákonit povinné zimní pneumatiky se sice uvažuje v řadě evropských zemí, do své legislativy to ale už přijaly jen skándinávské země, Lotyšsko a Slovinsko.
Například v Rakousku jsou zimní gumy povinné pouze na některých horských silnicích, kde to stanoví dopravní značení, stejně jako používání řetězů. Pro zimní pneumatiky jsou tam tvrdé normy -hloubka dezénu musí být nejméně čtyři milimetry.