Článek
DPF (Diesel Particulate Filter) neboli filtr pevných částic je od emisní normy EU 5 pevně spjat s moderními vznětovými motory. Ty díky němu - pokud je v automobilu a funguje správně - zachytávají nedokonale spálené palivo (saze), mají významně menší kouřivost, nezatěžují tak životní prostředí a neničí lidské zdraví.
Tyto filtry dokáží zlikvidovat významnou část karcinogenních mikročástic. Od příštího roku budou mít DPF i všechny benzínové motory ve vozech Škoda a potažmo všechny z koncernu Volkswagen.
Vyčistit filtr je pracné a drahé
Problém s filtry částic je ten, že po určité době (ne dříve než po cca 150 tisíc ujetých kilometrů, hodně záleží na tom, zda vozidlo jezdí delší trasy) je potřeba je vyčistit. A protože to je pracné a není to levné (výměna stojí desítky tisíc korun), nechce na to většina majitelů ojetin slyšet a raději si nechá filtr z auta vymontovat.
V Česku tak podle odhadů jezdí statisíc vozů, které do ovzduší vypouštějí zjevně karcinogenní látky a neplní emisní limity o stovky procent. V Německu či v Rakousku už tamní vládě došla s těmito „úpravci” trpělivost a policie může při kontrole takové auto odstavit a uložit pokutu až 1000 euro.
Na filtrech pevných částic pro zážehové motory pracují i automobilky BMW, Mercedes a další. Vůbec poprvé zavedl do osobních vozidel s naftovými motory filtr částic Peugeot, v roce 2000 v modelu 607.