Článek
Původní originální model vyráběný v letech 1938 až 2003 nahradil v roce 1998 nový typ New Beetle. Jeho výroba, v nové generaci už jen pod jménem Beetle, byla v mexické Pueble ukončena 10. července 2019. Tím skončila 80letá historie automobilu inspirovaného československou Tatrou T97, který se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a postupně se proslavil po celém světě.
O nového brouka, představeného v roce 1997, byl značný zájem. Model mezi spotřebiteli vyvolal nostalgickou euforii již před svým uvedením na trh. V mnoha zemích se New Beetle prodával přes pořadníky. Spojené státy tehdy zaplavila zpráva o spekulativních nákupech s cílem prodat vůz obratem za vyšší cenu.
Volkswagen vyrobil poslední Beetle. Mexičané na původního Brouka nedají dopustit
New Beetle sdílel podvozek a řadu dalších dílů se čtvrtou generací Golfu a designéři ho vybavili retrotvary připomínající původní vůz. A bodoval hlavně u žen. Na rozdíl od originálu byl vyráběn i s dieselovými motory, motor byl umístěný pod přední kapotou a poháněna byla přední kola.
New Beetle, který se vyráběl i jako kabriolet a v roce 2005 prošel faceliftem, nakonec ve výrobě vydržel až do roku 2011. Tento první novodobý a baculatý Brouk byl tehdy Volkswagenem nahrazen nižším, s méně oblými tvary a prostornějším kufrem, který měl více zaujmout muže. Vůz druhé série, který sdílel platformu s modelem Jetta, dostal prosté jméno Beetle a jeho historie se uzavřela v červenci 2019.
První Volkswagen, tedy lidový vůz, byl revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér, rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche se kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspiroval u československé Tatry. Vznikl na popud nacistického vůdce Adolfa Hitlera, který jeho zrod oznámil v únoru 1936 při zahájení berlínského autosalonu.
Vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol byl koncipován jako levné auto pro masy, byl pouze třídveřový a měl uvézt dva dospělé a tři děti. Autorem technického řešení byl Porsche, elegantní proudnicovou karoserii navrhl rakouský designér Erwin Komenda.
První testy se uskutečnily v roce 1938. Před válkou vzniklo jen několik set kusů osobní verze, k užívání je dostali vojenští důstojníci. Po začátku války ale dostala přednost vojenská varianta. Nově vybudovaná továrna začala na podvozku z Porscheho dílny chrlit vojenské verze KdF 82 „Kübelwagen“ a obojživelný KdF 166 „Schwimmwagen“.
Znovuzrození se Brouk dočkal hned po válce, byl jedním z prvních úspěšných západoněmeckých exportních produktů. V roce 1945 se jich vyrobilo 1800 a další rok již vzniklo skoro 10 000 kusů. Významná byla premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 se už po světě prohánělo sto tisíc Brouků a o pět let později milion.
Brouk pomalu získal status kultovního vozidla, měl nálepku auta amerických hippies. V roce 1968 tvořil vývoz Brouka do Spojených států dokonce čtyřicet procent celé produkce, tedy více než 560 000 aut. Továrny na výrobu Brouků vznikly i v Mexiku, Argentině, Brazílii nebo Jižní Africe.
V roce 1972 pak malý Volkswagen převzal prvenství v počtu vyrobených kusů, které do té doby držel Ford Model T. Ačkoliv se v průběhu výroby pod kapotou odehrála řada výrazných konstrukčních změn, v sedmdesátých letech už vůz ve srovnání s konkurencí poněkud ztrácel a působil poměrně obstarožně.
V roce 1974 jej ve wolfsburgské továrně nahradil nový model - Golf. Poslední evropský Brouk sjel z výrobních pásů o čtyři roky později. Jako originální kabriolet se ale vyráběl v dílnách německé karosářské firmy Karmann až do roku 1980.
Život Brouka tím ale neskončil, ještě celé čtvrtstoletí vyjížděl z bran továrny v mexickém Pueblu. Posledním původním Broukem byl v červenci 2003 vyrobený bleděmodrý exemplář s pořadovým číslem 21 529 464, který ze Střední Ameriky putoval do muzea ve Wolfsburgu.
Mnozí fanoušci doufali, že by se ikonický model mohl vrátit alespoň formou elektromobilu. Ostatně již v roce 2012 automobilka odhalila elektrický koncept E-Bugster a opomenout nelze ani skutečnost, že elektrická dodávka ID. Buzz odkazuje svými tvary právě na legendární VW T1 první generace z šedesátých let.
Tyto teorie ale v minulosti opakovaně vyvraceli šéfové automobilky. Naposledy Thomas Schäfer v rozhovoru uvedl, že podobně jako VW Scirocco zažil i VW Beetle své slavné dny a po předchozích moderních reinterpretacích by nemělo velký smysl ho znovu přivádět zpět. Obzvlášť v momentě, kdy musí automobilky dobře zvažovat investice.
Posledním náznakem ikonického modelu pro novou éru se tak stal počítačem generovaný koncept, který ve francouzském dětském animovaném filmu Miraculous (Kouzelná Beruška a Černý kocour ve filmu) řídila postava se jménem Ladybug (Beruška).