Článek
Novodobá felicia na první pohled připomínala jen poněkud kulatější Škodu Favorit, se kterou sdílela i řadu dílů podvozku a základní motor, uvnitř ale bylo změn více. Nová škodovka byla pevnější, zákazníci se dočkali airbagů i dvou nových motorů z produkce VW včetně vznětového motoru.
Základem byl ovšem letitý favorit, model, který výrazným způsobem dopomohl k tomu, že po sametové revoluci měl o Škodovku eminentní zájem právě koncern Volkswagen. A nejenom on pochopitelně.
Následník Škody Favorit, jehož název automobilka převzala od jedné z nejkrásnějších škodovek všech dob, kabrioletu Škoda Felicia vyráběného v letech 1959–1964, byl v době zahájení prodeje jedinou řadou v nabídce značky. Škoda na něm začala pracovat hned po vstupu Volkswagenu do české automobilky v roce 1991.
I když felicia z favorita vycházela, automobilka za podpory koncernu provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody.
Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupila verze kombi, od srpna pak varianta pick-up (včetně uzavřeného provedení Vanplus).
Ve výrobním programu vydržela nová felicie sedm let, poslední dva roky se vyráběla souběžně s podstatně modernější (ale uvnitř menší) fabií. Felicia se vyráběla ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.
Konec výroby nejprodávanějšího tuzemského vozu druhé poloviny 90. let uspíšila nová emisní norma Euro 3. Během výrobního cyklu felicie se objevila větší octavia a v roce 1999 fabia, která zastaralou felicii nahradila.
Základní pohonnou jednotkou modelu byl zprvu benzínový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena o osvědčené koncernové agregáty, benzínový 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW.
Na silnicích ji stále potkáte velmi často
Jako první model značky nabídla felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, a k tomu i některé prvky komfortní výbavy, jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění. I přes své stáří lze felicii běžně potkat na silnicích, vždyť ještě v roce 2012 byla třetím nejrozšířenějším vozem v Česku. Je také stále oblíbeným artiklem autobazarů.
Ceny se pohybují od jednotek tisíc po zhruba 30 000 korun za mimořádně zachovalé exempláře z posledních let výroby. Ojetiny většinou již trápí koroze, která postihuje zejména lemy blatníků a páté dveře, pokud nebyly v rámci záruky měněny.
Vedle vyšší hladiny hluku v interiéru tato auta často trápí poruchy dobíjení, nepravidelný chod na volnoběh, zatuhlé řazení, koroze výfuku nebo brzké opotřebení přední nápravy zejména u těžších motorů 1,6 a 1,9.
První novodobou felicii křtil primátor vodou z Vltavy
První sériová felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, představila Škoda svůj nový hatchback veřejnosti.
Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Mimochodem, jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata.