Hlavní obsah

Poslechněte si Škodu Enyaq. Zvuk elektromobilu navrhovali i skladatelé

Novinky, Daniel Havlina

Česká automobilka Škoda nedávno představila své první elektrické SUV Enyaq a při jeho vývoji musela řešit např. i umělý zvuk auta. To by jinak nebylo v nízkých rychlostech téměř vůbec slyšet, což může znamenat nebezpečí pro nepozorné chodce.

Poslechněte si Škodu Enyaq iVVideo: Škoda Auto

Článek

Škoda musela problém zvuku svého elektromobilu či plug-in hybridu řešit už poněkolikáté, naposledy třeba s modelem Superb iV. Právě pro něj vznikl systém E-noise, který se nedávno představil i v elektrickém SUV Enyaq iV. Podle Škody bude brzy běžné, že každý elektromobil bude mít svůj vlastní, charakteristický zvuk. Pro Enyaq vznikal pod taktovkou vývojáře automobilky Pavla Orendáše.

Škoda zahájila sériovou výrobu enyaqu na stejné lince s octavií

AutoMoto

„Enyaq iV je čistě elektrické vozidlo, takže byla docela velká výzva naladit zvuk tak, aby pasoval k jeho identitě. Zvuk se ladil v koncernové akustické laboratoři a od začátku byla zřejmá jedna věc: musí se jasně odlišovat od zvuku, který vydávají plug-in hybridní vozy,“ uvedl Orendáš.

Foto: Škoda

Na zvuku Škody Enyaq se podíleli i hudební skaldatelé a producenti.

Enyaq dostal tento charakteristický rozjezdový zvuk pro rychlosti od 0 do 25 km/h, protože právě v nich běžně elektromobil nevydává téměř žádný zvuk. Na vývoji se podíleli dokonce i hudební skladatelé a výsledný zvuk vyhovuje jednotlivým modelům na sdílené platformě MEB. Na poslech Enyaq nezní jako spalovací automobil, ale spíše jako vozidlo z budoucnosti, což ostatně bylo cílem vývojového týmu.

Nová Škoda Octavia RS dostala policejní barvy, může sloužit v Británii

AutoMoto

Po vytvoření měl Pavel Orendáš se svými kolegy strach, jak lidé na zcela nezvyklý zvuk auta zareagují, i proto se Enyaq zkoušel s vybranou skupinou dobrovolníků. Nakonec zvuk tým prezentoval i managementu Škody a následovalo měření pro splnění legislativy.

Foto: Škoda

Ve městech mohou být tiché elektromobily nebezpečné chodcům. Proto musí vydávat výstražný zvuk.

Zvuk v Enyaqu vydává nový generátor, který Škoda vytvořila rovněž pro všechny vozy na inovativní platformě MEB.

„Širokopásmový reproduktor a elektronika jsou společně integrovány do jednoho boxu o objemu jednoho litru. V rámci vývoje nesla tato konstrukce pracovní označení OneBox. Řešení umožnilo především optimalizovat hmotnost. Pro dokonalý zvuk a minimální odezvu do struktury vozu se při montáži na chladicí modul používají tři pryžové průchodky,“ popsal systém vedoucí inženýr celého projektu.

Související články

Výběr článků

Načítám