Hlavní obsah

Poslechněte si Škodu Elroq, nabídne dva futuristické tóny

Ještě před premiérou Škody Elroq, jež proběhne 1. října, prezentuje mladoboleslavská automobilka zvukový projev novinky, kterým upozorňuje okolí.

Zvuk Škody ElroqVideo: Škoda Auto

Článek

Škoda si pohrála s tónem určeným nikoli pro posádku, ale s povinným zvukem E-noise, který mají tiché elektromobily předepsaný pro účely upozornění okolí.

„U modelu Elroq přicházíme s jedinečným zvukem charakteristickým pro značku Škoda,“ vysvětlují Pavel Orendáš a Libor Přibyl, kteří vývoj nových zvuků vedli. Tón vychází z korporátního zvuku, který zní třeba také v reklamních spotech.

Elroq dostal zvuky rovnou dva. Ten první se jmenuje Futuristic a je určen pro všechny jízdní režimy, s výjimkou režimu Sport. V něm má elroq specifický zvuk.

Důležitou stránkou je u tohoto povinného varovného zvuku zkombinovat dva protichůdné požadavky. Pro chodce musí být zvuk dostatečně výrazný a musí plnit přísné legislativní požadavky, zároveň ale nesmí být obtěžující pro posádku.

Škoda Elroq odhaluje tvary na prvních oficiálních skicách

AutoMoto

„Futuristický zvuk je precizně nastaven na požadavky legislativy. V kabině ho posádka skoro nezaznamená a užije si tak tichou jízdu v elektromobilu, naopak chodec podle barvy tónů jednoznačně určí, že se blíží vozidlo Škoda,“ říká Přibyl.

Sportovní zvuk je emotivnější, obsahuje nižší frekvence. „Hladina zvuku je posazena nad požadavky legislativy s cílem nabídnout ve sportovním režimu akustický zážitek i cestujícím v kabině,“ popisuje Přibyl rozdíl.

Legislativa má na systém, který se nazývá AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), řadu požadavků. „Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, naším cílem je však zákazníkovi nabídnout co nejtišší auta, což je trochu protiklad,“ popisuje Orendáš.

Elektrifikované vozy, které jsou schopny jízdy čistě na elektřinu, musí podle pravidel EU vydávat varovný zvuk do rychlosti 20 km/h, protože zhruba do této rychlosti jsou takové automobily extrémně tiché. „Pak už začíná převládat hluk odvalování pneumatik a aerodynamický hluk, takže E-noise není nutný,“ vysvětluje inženýr.

Škoda řeší tuto situaci u svých vozů tak, že zvuk sílí do rychlosti 25 km/h, a pak je do rychlosti asi 30 km/h postupně utlumován a je vlastně přirozeně nahrazován dalšími zvukovými projevy vozu.

Menší enyaq je za rohem

Elroq svůj název odvozuje od kompaktního SUV Karoq, je tedy zkráceninou názvu „elektrický Karoq“. Ovšem technicky samozřejmě staví na elektrické platformě MEB a lze jej v podstatě považovat za zkrácený enyaq, s nímž sdílí i interiér.

Ukáže se ve světové premiéře 1. října a půjde o první škodovku, která již zčásti ponese nový designový jazyk nazvaný Modern Solid. Elroq je součástí elektromobilní ofenzívy automobilky, následovat bude v příštích letech ještě menší vůz, kombi i sedmimístná vlajková loď.

Za volantem Škody Elroq: Zmenšený enyaq bude levnější, ale o mnoho nepřijde

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám