Článek
Začátky historie Porsche jsou spjaty s druhou světovou válkou a proslulým Broukem. Automobilka Porsche ve své dnešní formě, tedy vyrábějící sporťáky a luxusní grand tourery a SUV, ovšem vznikla až po válce a u jejího zrodu stál Ferry Porsche, syn Ferdinanda.
Sen se Ferrymu splnil vozem, na jehož podobu se můžeme podívat na těchto fotografiích - a také na pražském Klárově, kde je do neděle vystaven. Zúčastnili jsme se slavnostního otevření této kratičké expozice.

Porsche 356 No. 1 - replika vystavená v Praze
Stojí před námi replika prvního vozu nesoucího jméno Porsche. Onen první prototyp, nazvaný 356 No. 1 a opatřený číslem šasi 356-001, dostal povolení k provozu na silnicích 8. června 1948, tedy téměř přesně před sedmdesáti lety.
Pražská výstava není jedinou oslavou tohoto výročí. Ta hlavní, alespoň pro divizi Porsche pro střední a východní Evropu, se konala na Silesia Ringu v Polsku, a to i s koncertem skupiny Jamiroquai. [celá zpráva]

Porsche 356 No. 1 - replika vystavená v Praze
Prototyp 356 No. 1 započal svůj vývoj už v létě roku 1947. Projekt dostal číslo 356.49.001 a výkresy ukazují dvoumístný roadster s motorem uprostřed, jehož základ bude tvořit trubkový rám. Tuto formuli si Ferry Porsche vypůjčil od závodních aut.
Motor uprostřed zůstal jen prototypu
Mechanika však byla spřízněna s Volkswagenem Typ 1, řečeným Broukem, jehož výroba v tu dobu už běžela. Z Brouka měl prototyp motor a převodovku i s pomocným rámem. Ovšem výkon motoru byl zvýšen z 24,5 na 35 koní, mimo jiných úprav.
Tou hlavní bylo, že celý zadní pomocný rám byl otočen oproti Brouku proti směru jízdy. 356 No. 1 tedy měla motor uprostřed; proto je oproti ostatním 356 tak dlouhá. A právě proto, že byl prototyp příliš dlouhý - části pomocného rámu trčely daleko za zadní nápravu - se toto řešení nedostalo do sériové výroby.

Porsche 356 No. 1 - replika vystavená v Praze
Původní prototyp byl záhy prodán Rupprechtovi von Sengerovi za sedm tisíc švýcarských franků, protože nová automobilka potřebovala finance na rozjetí výroby. 356 No. 1 pak několikrát změnila majitele a několikrát byly její útroby vylepšeny, jak se vyvíjela tovární 356.
Porsche má originál, po světě však jezdí replika
V roce 1958 se ale prototyp dostal zpátky do rukou Porsche - závodník Richard von Frankenberg ji vyměnil za novou 356 Speedster. Od té doby zůstává prototyp ve vlastnictví Porsche, ovšem nebyl vrácen do původního stavu, jeho příběh byl zachován.

Porsche 356 No. 1 - replika vystavená v Praze
Za účelem oslavy sedmdesátých narozenin Porsche vznikla replika, na kterou se můžeme podívat v Praze. A Praha je jen jednou z mnoha zastávek na její pouti světem. Ta začínala v Berlíně a vůz při ní navštíví 16 míst v celkem 12 zemích světa. Poslední zastávkou bude Peking.