Článek
Nedlouho po premiéře puristických 718 Cayman a Boxster T ukazuje automobilka Porsche další bonbónek pro nadšené řidiče - Cayman GT4 Clubsport. A kromě rádia, jako u T, tu chybí i spousta dalších věcí. Třeba sedačka spolujezdce.
Cayman GT4 Clubsport je totiž ryze okruhovým náčiním, všechno je u něj podřízeno dosahování co nejlepších časů na okruhu. Takže je vybaven šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK, nikoliv manuálem. Protože pokud se nejmenujete Ayrton Senna, neumíte s manuálem řadit rychleji a přesněji než to zvládne PDK.
Z kabiny tedy zmizela sedačka spolujezdce, ale ta řidičova má šestibodový bezpečnostní pás a vzadu je ochranná klec s homologací FIA. Místo rádia je ovládací panel s velkými tlačítky, které se snadno používají i v rukavicích, pln tlačítek je i volant a chybí jeho horní část, to abyste lépe viděli na závodní přístrojový štít.
Zmíněné PDK je spojené nikoliv se čtyřválcem, nýbrž s 3,8l plochým šestiválcem, který nemá přeplňování a dává 425 koní v 7 500 ot./min a 425 N.m v 6 600 otáčkách. Má variabilní časování i zdvih ventilů, suchou klikovou skříň, závodní řídící jednotku a rychloprůchozí katalyzátor s homologací DMSB.
Mezi zadními koly je mechanický samosvorný diferenciál, přední náprava pochází včetně odpružení z modelu 911 GT3 Cup. Brzdové kotouče mají průměr 380 mm na přední i zadní nápravě.
Za zmínku stojí také použití biovláken v karoserii vozu, resp. přesněji kompozitu vyztuženého biovlákny. Je z něj vyrobeno zadní křídlo a vnější panely dveří. Biovlákna pocházejí především ze zbytků zemědělské produkce, jako jsou lněná nebo konopná vlákna, a výsledné díly mají podobné vlastnosti, jako díly karbonové.
Extrémně a extrémněji
Cayman GT4 Clubsport bude k mání ve dvou variantách - Trackday pro amatérské závodní jezdce, kteří chtějí jezdit po okruhu soukromě a s nižšími náklady. Má pevné nastavení tlumičů, klimatizaci, ruční hasicí přístroj, bezpečnostní 80l palivovou nádrž a přípravu pro hydraulický zvedací systém. To vše může být vaše za 134 tisíc eur (3,44 milionu korun) bez DPH.
Druhá verze je nazvána Competition a myslí to s okruhy opravdu vážně. Odpružení je nastavitelné ve třech krocích, plynule měnitelné je rozdělení brzdného účinku mezi přední a zadní nápravu a ve voze je integrovaný hasicí systém a hydraulický zvedací systém. Cena je 157 tisíc eur (4,03 milionu korun), opět bez DPH.
„V novém modelu Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport vězí ještě výrazně více závodních genů než v jeho úspěšném předchůdci,“ říká Fritz Enzinger, vedoucí divize motoristického sportu společnosti Porsche. Obě varianty již lze objednávat; dodány budou nejdříve v únoru.