Článek
Již není tajemstvím, že přibližně v polovině dekády se ukáže zcela elektrická čtvrtá generace cayennu na nové platformě speciálně pro velké, luxusní elektromobily.
Třetí vydání na platformě MLB, které je na trhu od roku 2017, tak letos dostává facelift a je logické, že nikoli jen na pár let. S velkou pravděpodobností zůstane v nabídce vedle nového elektromobilu, tak jako tomu bude u macanu první a chystané druhé, rovněž již zcela elektrické generace.
Srovnání přídě třetí generace cayennu před faceliftem a po modernizaci (vpravo). Pro srovnání posuňte jezdcem.
Po vizuální stránce znamená pro SUV i odvozenou verzi Coupé se svažitou střechou modernizace spíše jemné retuše. Jiné jsou nárazníky, přičemž ten přední svými většími bočními otvory ještě více odkazuje na první generaci cayennu.
Přední světlomety mají hranatější tvar, především ale nabízejí pokročilé technologie. Technologii Matrix LED s vykrýváním okolního provozu zvládají v HD rozlišení.
„Díky dvěma modulům s vysokým rozlišením a více než 32 000 pixelů na modul jejich inovativní technologie detekuje ostatní vozidla a blokuje k nim světlo dálkových světel s pixelovou přesností, aby je neoslňovala. Jas modulů lze regulovat ve více než 1000 krocích v závislosti na jízdní situaci,“ říká mluvčí za tuto modelovou řadu Ben Weinberger.
Srovnání zádě třetí generace cayennu před faceliftem a po modernizaci (vpravo). Pro srovnání posuňte jezdcem.
Rovněž záď se změnila, svítilny sice zůstávají horizontálně členěné a pás zasahuje přes celou záď, ale mají jiný tvar i světelný podpis. Registrační značka se přesunula mimo víko zavazadelníku.
Rozšířena byla rovněž barevná paleta laků, na výběr jsou i nové vzhledy litých kol, která mají 23palcové disky.
Uvnitř nabídne skvělou směs inovací a tradic
I přesto, že se jedná o vůz se spalovacím motorem, inspiraci v designovém jazyku interiéru hledejme u elektromobilu Taycan. Řeč je o oblejších křivkách nebo digitálním přístrojovém štítu, který je velmi elegantně vsazen do palubní desky a zachovává si typických pět virtuálních „budíků“.
Srovnání interiéru třetí generace cayennu před faceliftem a po modernizaci (vpravo). Pro srovnání posuňte jezdcem.
Startování je tradičně vlevo od volantu, jen už se jedná o tlačítko místo zabudovaného „klíče“, což je pro staromilce trochu škoda. Řadicí páčku nyní najdete vpravo od volantu, čímž se uvolnilo místo na středové konzoli.
Právě středový tunel mě potěšil svou uživatelskou přívětivostí. Na dosah ruky máte fyzické ovládání hlasitosti a ventilace, dvou nejčastěji používaných prvků v autě, které nemusíte ovládat dotykem. Fyzická tlačítka zůstávají i na volantu, navíc jde všechno s krásně precizním chodem.
Centrální 12,3palcový displej vychází z dosud používaného infotainmentu. Má vysoké rozlišení, skvělý kontrast a systém je velmi intuitivně členěný.
Zcela novým prvkem je volitelně integrovaný, 10,9palcový displej pro cestujícího vpředu. Přídavná dotyková obrazovka je samostatným světem spolujezdce, krom téměř všech informací, které jsou k dispozici na obrazovce uprostřed, umožňuje i použití mediálních služeb včetně streamovacích platforem. Stačí pak jen nasadit sluchátka.
Aby obraz řidiče nerozptyloval, je na obrazovce speciální fólie. Na tento prvek jsem se zaměřil a periferním viděním zapnutý film řidič skutečně nepostřehne, pokud otočí hlavu a soustředěně zaostří, zahlédne jen slabý jas bez jasných obrysů.
Porsche připravilo nový palubní systém, který lze montovat do starších modelů
Zajímavé je, že Porsche pro tento účel použilo fólii místo skládání pixelů, jak to nabízely například vozy Jaguar Land Roveru na středových obrazovkách, nepochybně se ale jedná o levnější a velmi efektivní řešení.
Stran technologií jde o velmi příjemné místo k životu, zpracování je excelentní a nechybí známé designové prvky pro cayenne, jako jsou madla u středového tunelu.
„Esko“ nyní s osmiválcem
Facelift pro model Cayenne znamená i podstatné technické změny. Základní odpružení s ocelovými pružinami včetně má nové tlumiče s dvouventilovou technologií. Oddělené stupně odskoku a komprese umožňují optimalizovaný výkon ve více jízdních situacích.
Porsche uvádí, že se tím znatelně zlepšil zejména komfort při nízkých rychlostech, ovladatelnost při dynamickém průjezdu zatáčkou a potlačení náklonu karoserie.
Nové je i adaptivní vzduchové odpružení s dvoukomorovou, dvouventilovou technologií. To zlepšuje zážitek z jízdy díky měkké charakteristice odpružení, stabilizuje vozidlo a zjednodušuje ovládání na silnici i v terénu – podle automobilky ve srovnání se standardním odpružením i s předchůdcem. Porsche slibuje také výraznější odlišení jízdních režimů Normal, Sport a Sport Plus.
Elektrické Porsche Cayenne se bude vyrábět v Bratislavě
Změny se odehrály i v nabídce motorizací. V Evropě debutuje se třemi motory. Základem je verze Cayenne s optimalizovaným třílitrovým šestiválcem. Nyní generuje 260 kW (353 k) a 500 Nm, což je o 10 kW (13 k) a 50 Nm více než dříve.
Stejný šestiválec tvoří také základ pohonného ústrojí plug-in hybridní varianty Cayenne E-Hybrid. V kombinaci s novým elektromotorem, který má zvýšený výkon o 30 kW na 130 kW (176 k), se kombinovaný výkon zvýšil na 346 kW (470 k).
S vysokonapěťovou baterií s kapacitou zvýšenou ze 17,9 kWh na 25,9 kWh v závislosti na úrovni výbavy je nyní možný čistě elektrický dojezd podle přísnější normy WLTP až 90 kilometrů. Nová 11 kW palubní nabíječka nyní zkracuje dobu nabíjení u vhodného zdroje energie na méně než dvě a půl hodiny i přes zvýšenou kapacitu baterie.
Ve verzi Cayenne S se loučí charakterní 2,9litrový šestiválec, ale nahrazuje jej zmodernizovaný osmiválec o čtyřlitrovém objemu vyvinutý v Porsche, na rozdíl od jiných motorů původem od Audi. Maximální výkon činí 349 kW (474 k) a točivý momentem 600 Nm – má tedy o 25 kW (34 k) a o 50 Nm více než jeho předchůdce. „Eskové“ SUV i Coupé zrychlí na 100 km/h za 4,7 sekundy. Maximální rychlost je 273 km/h.
Vrcholná verze Turbo GT bohužel po faceliftu zůstává vyhrazena nejen pro Coupé, ale především jen pro mimoevropské trhy, výkon čtyřlitru V8 byl zvýšen o 14 kW (19 k) na 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,3 s, maximální rychlost je 305 km/h.
Nový cayenne je již v Německu k objednání za cenu od 89 097 eur včetně DPH, v přepočtu lehce přes dva miliony korun. České ceny tuzemské zastoupení zatím nezveřejnilo.