Článek
Jakýkoliv benzínový automobil může být předělaný na LPG (Liquid Petroleum Gas), což je zkapalněný ropný plyn. Přestavba u starších vozidel s karburátorem přijde na zhruba 15 tisíc korun, v případě moderních motorů je to zhruba 30 tisíc korun. V Česku méně využívanou alternativou je CNG (Compressed Natural Gas), tedy zemní plyn. Jeden kilogram CNG stojí nyní kolem 24 korun.
Výhodou obou řešení jsou nižší emise, bez zajímavosti není ani ekonomická stránka – jízda na LPG či CNG je při současných vysokých cenách za benzín i naftu velmi často provozně výhodnější. Při ceně 34 korun za litr nafty a spotřebě pět litrů vyjde jeden kilometr v dieselovém autě na 1,70 Kč, v případě pohonu na LPG je to zhruba 1,40 Kč za každý ujetý kilometr. Neplatí to však vždy, záleží na pořizovací ceně a aktuálních cenách pohonných hmot.
Porovnání - benzín vs. nafta vs. LPG (Škoda Octavia Combi) | |||
---|---|---|---|
Motor | 1,2 TSI | 1,6 MPI | 1,6 TDI |
Základní cena vozu | 413 900 Kč | 443 900 Kč | 458 900 Kč |
Rozdíl v ceně | - | + 30 000 Kč | + 45 000 Kč |
Palivo | benzín | LPG | nafta |
Cena za 1 litr (Kč) | 35,00 | 17,00 | 34,00 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 5,7 | 9,2 | 4,5 |
Cena za 1 km | 1,99 Kč | 1,56 Kč | 1,53 Kč |
Výkon motoru | 77kW/175 Nm | 75 kW/148 Nm | 77kW/250 Nm |
Max. rychlost | 191 km/h | 188 km/h | 190 km/h |
0-100 km/h | 10,9 s | 13,1s | 11,9 s |
Pohotovostní hmotnost | 1280 kg | 1345 kg | 1365 kg |
Mezi nevýhody CNG patří menší síť čerpacích stanic než v případě LPG. Kromě vyšší ceny za verzi s LPG oproti podobně výkonným vznětovým motorům, která se vrátí po ujetí zhruba 20 – 30 tisících kilometrech, je třeba počítat se zmenšením zavazadlového prostoru. Nádrž se instaluje buď do prostoru rezervy (velikost kufru tak zůstane stejná) nebo přímo do kufru, což jej výrazně zmenší. LPG má výhodu v tom, že prodlužuje životnost motoru (nevytváří se v něm karbonové usazeniny) a v případě potřeby je možné stále jezdit na benzín. Nevýhodou LPG je vyšší spotřeba o 10 – 20 procent než v případě benzínového motoru.
Pohon na LPG či CNG lze do benzínových automobilů dodatečně přimontovat, v poslední době stále více importérů nabízí instalaci přímo z výroby. Aktivní je v tomto směru zejména italský Fiat, který většinu modelů nabízí s možností instalace LPG. Škoda nabízí jediný model na LPG – Octavii Combi s motorem 1,6 MPI. Přestavby na LPG přímo od výrobce nabízí i Subaru, novinkou je malá Kia Picanto na LPG. Pohon na zemní plyn přímo z výroby nabízí u některých modelů Mercedes-Benz, Volkswagen, Opel a Fiat.