Článek
V jiných evropských zemích, kde fungují dálniční známky, řidiči zaplatí stejně jako loni. Vyplývá to ze stránek oficiálních prodejů vinět jednotlivých evropských zemí. V dalších zemích Evropy řidiči musí platit mýtné, které například v Chorvatsku na léto zdražuje.
Nejvýraznější zdražení proti loňsku pocítí řidiči při cestě na Slovensko, kde se od začátku roku zvýšily poplatky o zhruba 20 procent. Desetidenní viněta tak vyjde na oficiálním webu o dvě eura dráž, a to na 12 eur (zhruba 284 Kč), 30denní na 17 eur (zhruba 403 Kč), roční pak na 60 eur (asi 1421 Kč). Poplatky za dálnice se na Slovensku neměnily od roku 2011.
Od 15. června se zdraží také dálnice ve Slovinsku. O euro zdraží týdenní známka na 16 eur (zhruba 379 Kč), měsíční vyjde na 32 eur (asi 758 Kč), roční viněta je za 117,50 eur (asi 2783 Kč). Slovinsko nabízí od roku 2022 pouze elektronické dálniční známky, lze je zakoupit na oficiálním e-shopu.
Ceny dálničních známek v Evropě: Česko bude nově patřit k dražším
V Rakousku dálniční známka zdražuje každoročně, většinou však o malé částky, letos je to zhruba tříprocentní zdražení. Desetidenní elektronickou známku lze koupit na oficiálním e-shopu za 9,90 eura, tedy v přepočtu zhruba 235 korun, což je zdražení proti loňsku při aktuálním kurzu asi o sedm korun. Dvouměsíční známka vyjde na 29,90 eura (zhruba 708 korun), roční na 96,40 eura (asi 2283 korun). Zvlášť jsou zpoplatněny některé tunely či mosty.
On-line zakoupené dálniční známky na rakouské dálnice začínají platit až 18 dní po zakoupení. Stále však vedle nich platí nalepovací známka na okno, kterou je možné koupit standardně na čerpacích stanicích. Ta může platit okamžitě.
Elektronické dálniční známky mají také v Maďarsku, tam se ceny proti loňsku nezměnily. Za desetidenní známku zaplatí v e-shopu řidiči v přepočtu asi 351 korun, za měsíční 568 korun, roční vyjde na 3138 korun.
Zadarmo naopak stále jezdí řidiči na dálnicích v Německu. Podle Libora Budiny z Autoklubu ČR se mluví již několik let o zavedení poplatků, ale ani v tomto roce se za německé dálnice platit nebude.
Jak cestovat do Chorvatska autem, vlakem i letadlem včetně letošních cen
V dalších často vyhledávaných evropských zemích, například ve Francii, Itálii, Španělsku, Chorvatsku nebo Polsku, se průjezd dálnicí hradí prostřednictvím mýtných bran. Řidiči tak platí podle skutečně ujeté vzdálenosti. Mýtné systémy snímají i průjezd v případě zpoplatněných tunelů.
Budina také upozornil, že v Polsku jsou mimo mýtné brány také dva zvlášť zpoplatněné úseky, na které je nutné zakoupit známku on-line nebo na benzince před vjezdem na dálnici. Jde o dva úseky dálnic A2 a A4.
V Chorvatsku zase zdražují každé léto mýtné poplatky proti celoroční běžné úrovni o 15 %. Budina dodal, že motoristé si mohou do aut pořídit mýtnou krabičku, která jim umožní dobíjet mýtný kredit za ceny o 21 % nižší. „Zároveň také pomůže vyhnout se možným kolonám u platebních bran,“ dodal. Pořízení mýtné krabičky stojí přibližně 400 až 500 korun.
Podle Budiny by si měli řidiči při cestě do německých a francouzských měst ověřit, zda nebudou zajíždět do takzvaných ekologických zón, které jsou v centrech některých velkých měst. K navštívení těchto míst autem je potřeba zakoupit emisní plaketu, která se vyrábí ve třech barvách - zelené, žluté a červené - v závislosti na ekologičnosti vozu.
Podle Budiny se ekologické zóny každý rok posouvají, proto je třeba situaci každý rok hlídat. Emisní plakety se musí objednat předem, nelze je koupit na místě. Při jízdě v emisní zóně bez patřičné známky hrozí řidiči pokuta ve výši 100 eur, tedy zhruba 2500 korun. Na dálnice není potřeba.