Článek
Policejní prezident Jan Švejdar zhruba před dvěma týdny vydal doporučení policejnímu sboru, podle kterého měli policisté omezit kontakt s veřejností na případy naprosto nezbytně nutné, aby se snížilo riziko šíření nového koronaviru. Vysvětlení, že to znamená „divoký západ” nejen na silnicích, je však zcela mylné.
2/2 Překvapilo mě, že je tento krok někým vykládán jako ohrožení bezpečnosti. Sleduji tím pravý opak. Priorita je teď jinde a na silniční kontroly bude času dost. Přijměte prosím osobní odpovědnost, pomozte nám a dodržujte vše, co máte, ať můžeme být tam, kde je teď nejvíc třeba.
— Jan Švejdar (@jan_svejdar) March 15, 2020
Stále totiž funguje automatizované měření rychlosti, kterým je řada českých měst doslova prolezlá, a dopravní policie na svou práci též nerezignuje, třebaže podle policistů v Ústeckém kraji neukáznění řidiči vidí v prázdných silnicích příležitost.
„Probíhá měření nejvyšší povolené rychlosti v úsecích s omezením rychlosti. Přestupky policie řeší oznámením. Také namátkově kontroluje řidiče, zda nejezdí pod vlivem návykových látek, nejen alkoholu,” řekla olomoucká policejní mluvčí Lenka Vanková. Podotkla, že v době nouzového stavu policie zjistila u 70 řidičů překročení nejvyšší povolené rychlosti a jeden řidič byl přistižen pod vlivem alkoholu.
Dopravní policie chce vyšší pokuty a radary na mýtných branách
V Ústeckém kraji se v týdnu před vyhlášením nouzového stavu stalo 201 nehod, v prvním týdnu po něm jejich počet klesl na 104. „Stále se ale objevují řidiči, kteří si právě klidnější provoz a nižší počet aut na silnicích vykládají jako ‚příležitost‘. Nerespektují pravidla silničního provozu, a riskují tak nejen pokutu, ale ohrožují zdraví a životy dalších účastníků,” uvedla krajská policejní mluvčí Šárka Poláčková.
„Soustředíme síly na ochranu státních hranic, kde také vypomáháme, a kontrolujeme dodržování opatření nařízení vlády,” řekl nejmenovaný inspektor z Loun s tím, že policisté se snaží omezit osobní kontakty, aby se nenakazili. Radary na měření rychlosti, které jsou plně automatizované, ale fungují dál.
Z Prahy do Brna přes čtyři radary. Ve zúženích na D1 letos opět zpomalte
V sousedním Libereckém kraji policie zatím řidiče kontroluje. „Nezaznamenali jsme zvýšení (počtu překročení rychlosti) oproti tomu, co bylo před zavedením nouzového stavu,” řekl liberecký mluvčí policie Vojtěch Robovský. Podle něj po zavedení nouzového stavu nedělají žádné bezpečnostní akce zaměřené na dodržování rychlosti, prioritou je dodržování nařízení vlády v souvislosti s vyhlášeným nouzovým stavem.
Na Vysočině podle mluvčí policie Dany Čírtkové měření rychlosti teprve začíná v souvislosti se stavební činností na dálnici D1, kde je rychlost snížená na 80 kilometrů za hodinu.
„Policisté při službě na D1 zaznamenali přestupky řidičů kamionů, ale ne rychlost, byly tam nějaké přestupky, kdy měli odstavená vozidla na dálničním tělese, třeba v odstavném pruhu. Zřejmě ubyly parkovací kapacity vzhledem k tomu, že se znovu spustila modernizace dálnice,” řekla Čírtková. Omezení rychlosti na dálnici D1 podle Čírtkové platí od čtvrtka.