Článek
Cílem projektu výrobce elektromobilů je eliminovat veškeré emise skleníkových plynů vznikající při výrobě i po skončení životnosti vozu. Tedy aby v celém dodavatelském řetězci, výrobních procesech a na konci životnosti automobilu byly eliminovány všechny zdroje emisí CO2 bez jejich kompenzace.
Program se nazývá Polestar 0, čímž odráží zamýšlený dopad na životní prostředí. Hans Pehrson, dříve šéf výzkumu a vývoje Polestaru, který je nyní pověřený zmíněným programem, v rozhovoru pro Autocar zdůraznil, že cílem je vytvořit spíše „komerčně využitelné auto“ než koncept.
Jaký vůz z tohoto projektu vzejde, jestli kabriolet, SUV nebo městské auto, v tuto chvíli podle něj není podstatné. Desetiletý program, který začal v roce 2020, je rozdělen do tří odlišných fází.
„Máme podrobný časový plán. Zahájit výrobu klimaticky neutrálního vozu bychom měli v roce 2030. Tři roky před tímto okamžikem musíme zahájit podrobný vývoj produktů v automobilovém průmyslu,“ uvedl. „Ještě předtím se musíme podívat na architekturu vozu. Postavíme ho na hliníku, oceli nebo něčem jiném? Bude to pohon všech čtyř kol? Bude baterie pod podlahou?“
Výrobci elektromobilů čelí v Evropě útlumu poptávky
Výzkumný program bude brát v úvahu dopad všech materiálů, komponentů a procesů používaných při konstrukci automobilů.
Polestar dosud integroval do projektu více než 30 společností a práci některých z nich předvedl na své akci Polestar Day v Los Angeles.
Patří mezi ně sedadla vyrobená z „nefosilní oceli“ od společnosti SSAB, plasty od Dama BioPlastics, které jsou vyrobeny z rostlinného odpadu, a materiál zvaný PaperShell, který přeměňuje papír zpět na dřevo.
Myslí se i na pneumatiky, na kterých pro Polestar pracuje Nokian. „V loňském roce jsme představili koncepční pneumatiku Nokian Tyres Green Step s ambiciózní konstrukcí, jež se skládá z 93 % z recyklovaných nebo obnovitelných materiálů,“ řekl Teemu Soini, vedoucí oddělení inovací a vývoje společnosti Nokian Tyres.
„Možná se hned nedostaneme zcela na nulu, ale i snížení na pět tun CO2 by stálo za to,“ dodal šéf Polestaru Maximilian Missoni. Model s nejnižšími emisemi CO2 v současném portfoliu je nový Polestar 4, který vyprodukuje 19,4 tuny CO2 za dobu své životnosti, včetně výroby.