Článek
Švédská automobilka Polestar, kdysi sportovní odnož Volva, vstupuje do světa elektrických SUV. Činí tak modelem s jednoduchým číselným označením 3, který co do svých parametrů nezaostává za konkurencí a třeba v rychlosti nabíjení ji dokáže i předčit.
Začněme ale zvenčí, kde vůz velmi silně čerpá z designu staršího modelu 2. Částečně jsme si ho mohli prohlédnout už dříve, nyní tu máme kompletní fotosadu. Kromě světelného podpisu přídě je to vidět zejména na zadních lampách, které mají linku přes celou šířku. Na obou koncích auta vidíme křídla pro lepší aerodynamiku, ovšem koeficient odporu Cd s hodnotou 0,29 není na tuto třídu aut zrovna nízký.
Jako SUV vůz sází samozřejmě na praktičnost a fotografie slibují docela velký vstupní otvor na zadní sedačky. Z jediné fotografie této části interiéru však těžko soudit, kolik tu bude místa.
Stejně tak se automobilka nepochlubila snímkem kufru, uvedla jen, že tu je 484 litrů místa standardně, z toho je ovšem 90 pod dvojitou podlahou. Po sklopení zadních sedaček vůz nabídne 1411 litrů pro náklad, vpředu je druhý úložný prostor o kapacitě 32 litrů.
Designově jednoduchý interiér nabídne 14,5″ centrální displej s infotainmentem Android Automotive, který nabídne např. vestavěné mapy Google nebo možnost aktualizací na dálku. Systém podporuje i bezdrátové zrcadlení smartphonu a může být doplněn o audiosystém značky Bowers & Wilkins.
Luxusní výbava tu nekončí, k mání je např. i servodovírání dveří, head-up displej nebo adaptivní tempomat s funkcí poloautonomní jízdy, který ale funguje jen do rychlosti 130 km/h. Kromě dnes již standardních bezpečnostních asistentů, které využívají celkem pět radarů a pět kamer kolem auta už ve standardní výbavě, tu je také monitoring únavy a rozptýlení řidiče.
Ve výbavě je také parkovací asistent, vyhřívání předních i zadních sedaček a volantu nebo systém, který detekuje mikroskopické pohyby uvnitř vozidla. Ten pomáhá v případě, kdy v zamčeném autě zůstane dítě nebo pes, a je spojený s klimatizací, aby v případě nutnosti zabránil přehřátí či podchlazení zapomenutého pasažéra.
Co do jízdní techniky bude Polestar 3 zprvu k mání jen se dvěma synchronními elektromotory s permanentními magnety, které zajistí pohon všech kol. Na zadní nápravě je navíc systém vektorování točivého momentu. Celkový výkon vozu je 490 koní a točivý moment 840 N.m, což stačí ke zrychlení na stovku za rovných 5 sekund.
Elektromobily lidé častěji kupují kvůli technice, ne ekologii, zjistila studie
K mání bude i paket Performance, který zvýší výkon na 517 koní a točivý moment na 910 N.m, což zkrátí čas potřebný na stovku na 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je v každém případě totožných 210 km/h.
Společná pro obě verze je také 400V baterie o 111 kWh celkové a 107 kWh využitelné kapacity. Vůz má mít dle protokolu WLTP dojezd až 610 km na jedno nabití, které může být i poměrně rychlé - navzdory jen 400V architektuře vůz zvládne až 250 kW nabíjecího výkonu.
Jeho karoserie je ocelová, nikoliv z některého lehčího materiálu, a spolu s luxusní výbavou a zvolenou architekturou elektropohonu to dává poměrně vysokou pohotovostní hmotnost - 2584-2670 kg. Vůz taky není žádný drobek - je dlouhý 4900 mm, na šířku má 2120 mm včetně zrcátek a vysoký je 1614 mm. Světlá výška je slušných 201 mm a rozvor náprav 2985 mm.
Konečně, cena. Tisková zpráva na webu Polestaru uvádí základní zaváděcí cenu 89 900 eur, tedy 2,2 milionu korun. Paket Performance stojí dalších 6600 eur (162 tisíc korun) navíc. Výroba by měla být zahájena v druhé polovině roku 2023, k objednání však vůz bude už dříve.