Článek
Charger, Challenger, Roadrunner, Barracuda, Camaro, Mustang, Chevelle, Malibu, Bel Air - tohle jsou všechno velká jména historie amerického automobilismu. Vozy let padesátých a šedesátých jsou mezi fanoušky americké automobilové scény enormně oblíbené. A Coyote Johnson jich má stovku. Sbírá je už půl století.
Všechna tahle jména v jeho sbírce najdete. Dnes mu je pětašedesát a takováhle auta sbírá a renovuje od svých šestnácti let. Postupně si pro ně vlastníma rukama stavěl stodoly; je majitelem stavební firmy. A co je na tom nejzajímavější? Že veřejnost tuhle sbírku nikdy neviděla. Až nyní, kdy se z ní většina bude prodávat v aukci. Ta proběhne 14. září.
Množství aut je opravdu nepřeberné a od řady modelů tu je víc kusů, různých i stejných modelových let. Pontiac Firebird je tu šestkrát, Chevrolet Camaro dokonce sedmkrát a Dodge Charger čtyřikrát.
Kdybychom měli vyčíst všechna auta, která jsou k mání, byli bychom tu do pozítří, aukční dům Van Der Brink předběžně zveřejnil informace o devadesáti dražených autech a jednom motoru. Vypíchněme tedy jen pár nejzajímavějších.
Začněme tím nejdražším - červeným Chevroletem Chevelle SS Sport Coupe z roku 1970, který je zrenovovaný a jeho vyvolávací cena je 11 750 dolarů, tedy asi 274 tisíc korun. To se jeví jako nádherná cena vzhledem ke stavu, který je podle fotek vynikající.
Pod kapotou je big block V8 o objemu 454 kubických palců, tj. 7,4 litru, se čtyřkomorovým karburátorem, a přes čtyřstupňový manuál pohání samozřejmě zadní kola.
Na druhém konci nabídky stojí auto, které má vyvolávací cenu pouhých 150 dolarů, tedy cca 3500 korun. Je to Chevrolet Custom Deluxe 10 Pick-up z roku 1984 a samozřejmě je nutno ho brát jako základ pro renovaci.
Je poznamenán značnou korozí, která není jen povrchová, ale výrobní štítky jsou stále čitelné. A vypadá, že je kompletní, včetně interiéru a pětilitrové V8 pod kapotou.
Z dalších kousků stojí za zmínku Chevrolet Camaro Z/28 první generace z roku 1969. Jeho stav není stoprocentní, ale motor - osmiválec s čtyřkomorovým karburátorem - prý běží.
Žlutý, trochu smutně vyhlížející kousek je Dodge Super Bee z roku 1971, jeden z pouhých pěti tisíc kusů, vyrobených v tom roce. Vpředu má lavici, nikoliv samostatné sedačky, což není u muscle cars v dnešní době až tak často k vidění. A pod kapotou je 6,3l V8.
U značky Dodge zůstaneme, a to s modelem Charger R/T z roku 1968. Potěší mimo jiné fanoušky filmu Bullittův případ - právě takový Charger, i když v černé barvě, uniká Bullittově Mustangu v jedné z nejslavnějších honiček filmového plátna. Vnější lak vypadá nově, ale interiér by měl být originální. Pod kapotou je 440 Super Commando V8, tedy osmiválec o objemu 7,2 litru a výkonu 375 koní.
Impozantní a trochu mafiánský Pontiac GTO z roku 1965 má původní kola a krásnou tmavomodrou barvu, i jeho motor běží, ale potřebuje kompletní repasi brzdového systému. Zajímavé na něm je nasávání na kapotě, které bylo z výroby falešné - ano, už tehdy. Existovaly však kity pro jeho zprovoznění.
A konečně, nejstarší a nejoceňovanější vůz sbírky - Ford Victoria z roku 1951. Prošel renovací v roce 2012, při které dostal fialový perleťový lak. Motor je původní V8 s rozvodem SV, zrenovovaný podle původních specifikací.