Článek
Víte, že první elektromobily byly postaveny ještě v osmnáctém století? Za vůbec první elektromobil byl považován ten, který byl postaven Sibrandusem Stratinghem a Christopherem Beckerem v roce 1835. I u nás se můžeme chlubit velmi časným elektromobilem, který má samozřejmě na svědomí František Křižík (1895).
My se ale podíváme do Japonska, které v poválečné době hledalo možnosti, jak nahradit chybějící suroviny, hlavně pak ropu. A tak v roce 1947 vznikl koncept dvousedadlového náklaďáčku s elektromotorem o výkonu 3,3 kW (4,5 koně). Jmenoval se Tama podle místa, kde vznikl. Maximální rychlost byla 34 km/h. Pak následoval osobní vůz pro čtyři osoby (stále ale jen dvoje dveře) s maximální rychlostí 35 km/h a dojezdem na jedno nabití 65 km. Zajímavé je, že akumulátory jsou zasunuty pod vozem v jakémsi šuplíku.
Na videu pak můžete vidět nejnovější generaci modelu Nissan Leaf. Ten má už lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh (ve druhé polovině tohoto roku by měla přijít i verze s 60 kWh) s dojezdem 270 km v kombinovaném cyklu, ve městě pak 415 km. Výkon motoru je přitom nesrovnatelný – 110 kW (147 koní).