Článek
Mnichovská automobilka BMW je pověstná svými sportovně střiženými luxusními vozy, kromě toho však již z výroby nabízí i vozy pancéřované, které naleznou využití ve státních službách, v oblastech s vysokými bezpečnostními riziky a někdy je ocení i celebrity či vysocí představitelé významných společností.
Zvýšit odolnost vozu vůči výbušninám či střelbě ovšem znamená zvyšování hmotnosti, která se navzdory četným úpravám podvozku projeví i v jízdních vlastnostech. Proto automobilka pořádá speciální kurzy BMW Security Vehicle Trainings, kde se profesionální řidiči učí, jak s těmito vozy zvládat i extrémní situace.
Kurzy jsou dvoustupňové a probíhají ve školicím středisku Groß Dölln u Berlína, které je jedno z nejrenomovanějších evropských testovacích a ověřovacích center pro bezpečnost vozidel. Bývalé vojenské letiště přitom nabízí dokonalé zázemí pro teoretickou i praktickou výuku v ovládání obrněných vozidel.
Odolá střelbě i výbušninám. BMW ukazuje novou řadu 7 v pancéřované verzi
Během základní části se instruktoři zaměřují na základní techniky řízení pancéřovaných vozidel, kdy se nejvíce projevuje vyšší hmotnost. Součástí tréninku je nouzové brzdění, úhybný manévr, slalomová trať či výcvik ve tmě za použití různých typů světel. Již během prvního dne jsou ale řidiči konfrontováni i s výbuchy na nepřehledné cestě.
Druhý den probíhají nácviky zvládání vysoké rychlosti, nácviky úhybných manévrů v zatáčkách nebo scénáře reálného ohrožení se simulovaným útokem na vozidlo. Řidiči také musí zvládnout tzv. J-otočku, umožňující rychlý únik, a musí si udržet přehled za všech situací.
Po základním kurzu následuje pokročilý třídenní kurz BMW Security Training Level 2, který už zahrnuje extrémní situace. K těm patří únikové manévry pod palbou, nácvik jízdy s kontaktem s jiným vozem, pyrotechnické efekty, noční přepady či scénáře havárií s poškozením karoserie.
S vozy typu SUV pak řidiči trénují průjezd překážek v úhlu těsně před převrácením, přejezdy písku, blokovací manévry či průjezdy náročného terénu, kdy se země dotýkají pouze dvě kola.
Většinu nácviků během kurzu prováděli řidiči za volantem modelů BMW řady 7 a i7 Protection, která mají samonosnou ochrannou buňku tvořenou z pancéřované oceli. Ta je kombinována s obrněnými dveřmi, pancířem podvozku a bezpečnostním prosklením. Kola o průměru 20 palců pak umožňují pokračovat v jízdě i při úplné ztrátě tlaku.
BMW řady 7 Protection je osazeno motorem V8 o výkonu 390 kW (530 koní), čistě elektrické BMW i7 Protection pohání dva elektromotory s kombinovaným výkonem 400 kW (544 koní). Od klasických nepancéřovaných modelů jsou přitom vozy BMW řady 7 Protection prakticky k nerozeznání.
SUV model BMW X5 Protection, který si při jízdě poradí i s náročnějším terénem, je rovněž vybaven pancéřovanou karoserií, bezpečnostními skly a upraveným podvozkem. Pod jeho kapotou se pak ukrývá motor V8 o výkonu 390 kW (530 koní).