Článek
Průměrný stav tachometru ojetin byl sice v loňském roce 157 tisíc km, ovšem protože 33 procentům aut byl podle výroční zprávy společnosti Cebia stočen tachometr o v průměru cca 100 tisíc km, odhad skutečného stavu je zhruba 180 tisíc kilometrů.
Přestože kilometrový proběh není jediným a ani nejdůležitějším indikátorem opotřebení automobilu, je tím nejvíce sledovaným. Za nezákonné snižování čísla na počitadle ujetých kilometrů hrozí v Česku od konce roku 2018 až půlmilionová pokuta. Stočený tachometr přitom zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 procent.
Stočili jsme tachometr ojetého auta. Zabralo to jen pár minut
„Záleží především na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu malých vozů stočené o 100 tisíc kilometrů může být dražší až o 30 procent. Nového majitele ale čekají vyšší náklady spojené s údržbou a opravami opotřebeného vozu v budoucnu,” uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Více než 99 procent všech prodávaných aut prodejci nebo majitelé deklarují jako nehavarovaná. Ve skutečnosti má přitom za sebou nějaké poškození v průměru čtvrtina pět let starých aut.
Může se jednat třeba jen o výměnu prasklého nárazníku, ale také o velkou havárii. V případě deset let starých aut byly někdy poškozeny v průměru skoro dvě třetiny z nich.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
V loňském roce podle údajů Cebie změnilo majitele v Česku, nebo bylo dovezeno do Česka 760 000 ojetých aut. To je o 0,65 % méně než v roce 2018. Auta měla průměrný udávaný proběh 157 000 kilometrů a byla v průměru 9,5 roku stará.
Aut dovezených ze zahraničí loni bylo 177 261, o 144 aut více než předloni, a jejich průměrný věk byl 10,3 roku. Nejvíce inzerovaných aut však mělo český původ, 50,37 %. Následovalo Německo s 20,82 %.
Zákon nezákon, tachometry ojetin se vesele přetáčejí dál
Průměrná cena prodaných ojetých vozidel klesla o jedno procento na 223 900 korun. Nejlevnějších ojetin do 100 tisíc korun bylo na trhu 27 %.
Nejprodávanějším modelem byla, nikoliv nečekaně, Škoda Octavia s 11,4 % před Fabií s 7,2 % a Volkswagenem Passat s 3,8 %. Většinu nabídky, 54,95 %, tvořily dieselové motory, benzíny představovaly 42,51 %.