Hlavní obsah

Pocta Nikimu Laudovi. Slavný konstruktér představuje supersport s neuvěřitelnými parametry

Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda – takové jméno nese oranžová okruhová raketa, vytvořená jako pocta slavnému pilotu Formule 1 Nikimu Laudovi. Jejím cílem je jediné – nabídnout pětadvaceti šťastlivcům nekompromisní zážitky z jízdy na okruhu. Jinam legálně nesmí.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

Článek

Silniční verze GMA T.50 se odhalila už v loňském roce jako skutečný nástupce McLarenu F1, jehož byl Gordon Murray před třiceti lety jedním z hlavních konstruktérů. Už T.50 je dechberoucí – a ostřejší verze T.50s je o další úroveň výše.

Nástupce McLarenu F1 je tady. Každý jeho detail je dechberoucí

AutoMoto

Není to už silniční auto, nýbrž okruhový speciál – nedosáhne na registrační značky. Je ale dále odlehčený na stěží uvěřitelných 852 kg, o 134 kg méně než T.50, a jeho atmosférický dvanáctiválec o objemu čtyř litrů má o 72 koní víc – celkem 736.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

Tedy, pokud jedete dost rychle. Standardní nejvyšší výkon je 711 koní, ovšem díky náporovému sání, které vede vzduch ze střechy k motoru, se ve vysokých rychlostech zvyšuje maximální výkon na 736 koní, protože do motoru proudí více vzduchu. Vzrostl i točivý moment, a to z 467 na 485 Nm.

Motor zvládne až 12 100 otáček za minutu, nejvyšší výkon je k mání v 11 500 otáčkách. Má upravené hlavy válců a vačkové hřídele, volně průchozí výfukový systém s tenčími stěnami z inconelu, což je materiál běžně používaný u proudových a raketových motorů. A jako všechno je i on o 16 kg lehčí.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

Ve srovnání se silničním T.50 má ostrá verze každý panel karoserie nový. Samozřejmě jsou všechny vyrobené z karbonu. Monokokové šasi je stejné jako u silniční verze, ale odpružení je sníženo o 87 mm vpředu a 116 mm vzadu.

Zvětšený je i difuzor, který v podstatě nahrazuje zadní nárazník, pro lepší aerodynamiku. Ploutev na zádi pomáhá se směrovou stabilitou ve vysokých rychlostech.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

Díky všem úpravám a samozřejmému větráku na zádi je maximální přítlak, který karoserie generuje, až 1500 kg. Takže byste mohli jezdit po stropě, i kdybyste vezli vážně těžkého pasažéra.

Ten se do T.50s vejde už jen jeden, pokud zákazník nenechá sedačku vyndat, aby ušetřil další hmotnost. Řidič sedí stále uprostřed, jedno ze sedadel po stranách bylo nahrazeno hasicím systémem.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

„Podle mě to nemůže být lepší, je to řízení v nejčistší podobě. T.50s Niki Lauda nabídne nejtěsnější spojení řidiče, auta a okruhu, takové, jaké tu ještě nikdy nebylo. Jedete po svém oblíbeném okruhu, sedíte uprostřed auta s netlumenou V12 ječící těsně za vámi – zážitek z jízdy bude opravdu speciální.

S poměrem výkonu ku hmotnosti (835 koní na tunu – pozn. aut.) lepším než u atmosférického závodního prototypu třídy LMP1 taky bude neuvěřitelně rychlé a s takhle nízkou hmotností bude zatáčet jako monopost F1,” nešetří chválou své práce Murray.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50s

Jinými slovy, T.50s Niki Lauda je v podstatě závodní auto, které si můžete koupit a projet se s ním na jakémkoliv okruhu, kam si ho dotáhnete na podvalníku. Má to jen dva drobné zádrhely – vznikne pouhých 25 kusů v ceně 3,1 milionu liber, tedy 93 milionů korun bez daní a případné personalizace, která čeká každý kus.

Kromě pocty slavnému závodníkovi Laudovi také bude každý kousek odkazovat na jedno z historických vítězství, kterých dosáhly monoposty formule 1 zkonstruované Gordonem Murraym. První se bude věnovat vítězství na jihoafrickém okruhu Kyalami v roce 1974 a zákazník dostane i knihu o tomto závodě s Murrayovými osobními vzpomínkami.

Kromě takových detailů je v ceně také podpora od inženýrů automobilky, kdybyste potřebovali s čímkoliv pomoci, a veškeré náčiní potřebné k jízdě po okruhu.

Související články

Výběr článků

Načítám