Hlavní obsah

Po změnách bodového systému nehodovost mírně klesla

Zdá se, že mohou nést ovoce. Řeč je o změnách v bodovém systému řidičů, ke kterým stát přistoupil po letech odkladů letos v lednu. Od té doby došlo k výraznému, skoro čtvrtinovému poklesu případů s těžkými zraněními. Úmrtí na silnicích pak bylo o devět méně.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Na ilustračním snímku nehoda na křižovatce mezi Chýní a Hostivicemi na Praze-západ z letošního ledna.

Článek

Z dat od policie vyplývá mírně pozitivní trend v nehodovosti. Za první pololetí letos šetřili přes 44 tisíc dopravních nehod. Při nich bylo 210 osob usmrceno, 640 zraněno těžce a 11 tisíc osob zraněno lehce. Celková odhadovaná hmotná škoda dosáhla 3,8 miliardy korun.

V porovnání s první polovinou loňska došlo k poklesu o 646 nehod, usmrcených osob o devět. Těžce zraněných lidí bylo o 195 méně. To je pokles o takřka 24 procent. Zato ale o čtyři až pět procent stouply počty lehce zraněných a škody.

Sedmnáctiletých řidičů s mentory jezdí už 13 tisíc. Jeden narazil do policejního auta

Ekonomika

Pro porovnání, za stejné období mezi lety 2022 a 2023 poklesl počet těžce zraněných o osm procent a obětí na životech bylo meziročně o dvě méně.

„Z hlediska příčin dopravních nehod s úmrtím a těžkým zraněním stále dominuje nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě,“ řekl Novinkám mluvčí Besipu Tomáš Neřold.

„Pozitivní nicméně je, že u těchto dvou kategorií se bilance zlepšuje. Neuspokojivý trend je letos naopak u počtu smrtelných nehod způsobených nevěnováním se řízení či vjetím řidiče do protisměru,“ doplnil.

Pokles počtu těžce zraněných je do určité míry dlouhodobější trend, který souvisí s lepší výbavou moderních vozidel, třeba počty airbagů či asistenčních systémů.

Vybodovaných přibylo jen málo

Bodový systém se dočkal od Nového roku zjednodušení na tři pásma po dvou, čtyřech a šesti trestných bodech proti dřívějším pěti sazbám. Zpřísnil bodové sankce a také pokuty za nejzávažnější přestupky. Naopak přestupky méně závažné řeší mnohdy pouze finanční sankce, ne trestné body.

„Co se týká vybodovaných řidičů, tak žádnou větší změnu zatím neevidujeme. V roce 2022 dosáhlo dvanácti bodů za první půlrok 3619 osob, loni to bylo 3633 osob a letos celkem 3750 osob,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.

„Zároveň je v tuto chvíli, kdy novela platí jen něco přes půl roku, složité určit, jaký je dopad zpřísnění, protože některé z  přestupků, které nám spadnou do statistik v roce 2024, byly spáchány ještě v loňském roce,“ upozornil.

Další změnou od letoška bylo umožnění řídit auto od sedmnácti let s mentorem na sedadle spolujezdce. Sedmnáctiletí s mentorem letos podle policie zavinili pět nehod, většinou šlo o „ťukance“ při parkování a couvání. Takových řidičů přitom jezdí už přes 13 tisíc.

Více nehod, dvě desítky, zavinili na silnicích sedmnáctiletí bez mentora a bez papírů.

Co se mentorů sedmnáctiletých řidičů týče, ti musí vlastnit řidičský průkaz alespoň deset let a nesmí mít jediný trestný bod. Z důvodu bodovaného přestupku bylo letos ukončeno mentorství zatím celkem 138 osobám - 96 mužům a 42 ženám.

Mentorů je registrovaných kolem 15 tisíc. Jeden mladý řidič může mít až čtyři mentory. Nejčastěji to bývají rodiče ve věku 40 až 55 let, žen je o něco méně než mužů.

KVÍZ: Víte, jaký postih vám hrozí za nejčastější a nejvážnější dopravní přestupky?

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám