Článek
Podle poradce EY pro automobilový sektor Petra Knapa ovládnutí americké výkonné i zákonodárné moci republikány může mít od příštího roku výrazný vliv na světový i evropský automobilový průmysl.
„Nejistota v mezičase povede k opatrnějšímu přístupu ke strategickým investicím,“ uvedl Knap. Dá se podle něj očekávat udržení či zpřísnění přístupu k čínským dovozům i jejich faktické vytěsnění z amerického trhu. Navíc je vážně ve hře i zavedení cel na evropské dovozy, minimálně tak, aby se vyrovnalo tarifům na americké dovozy do Evropy. To by podle něj znamenalo ztížení přístupu na americký trh zejména pro prémiové značky z Evropy.
„A to bude, spolu s nižšími náklady na energie a nižšími daněmi právnických osob, podporovat investice evropských výrobců a dodavatelů v USA,“ dodal.
Podíl čínských aut na evropském trhu s elektromobily klesá
Tvrdý postoj Trumpa k Číně by mohl podle Dominika Kohuta z PwC ovlivnit globální dodavatelské řetězce, čímž by Evropu a s ním i Českou republiku posunul k hledání alternativních partnerů a posilování vlastních výrobních kapacit. Také je podle něj ve hře znovuzavedení cel na evropské výrobky, což by výrazně ztížilo přístup evropských firem na americký trh.
Zdražit může i hovězí maso a whiskey
„Negativně by tento vývoj mohl ovlivnit zejména evropský, a tím pádem i český autoprůmysl, který už nyní není v nejlepší kondici,“ řekl Kohut. V Evropě by podle něj takový přístup poškodil také IT a technologický sektor i oblast obnovitelných zdrojů. „V České republice by kromě autoprůmyslu utrpělo strojírenství, zemědělský průmysl, chemický či textilní sektor,“ uvedl.
Z konkrétních produktů mohou podle něj zdražit v Evropě i ČR hovězí maso, whiskey, softwarové programy či elektronika, což by podle Kohuta mohlo vytvářet nové inflační tlaky.
S novým americkým prezidentem lze také podle něj čekat rozvolnění přístupu k přechodu na elektromobilitu v USA, a tedy ještě větší rozpor mezi evropským a americkým přístupem ve vztahu k emisím a snaze o ekologičtější dopravu. To bude znamenat ještě větší zaměření výrobců elektromobilů na evropský trh, a tím i růst konkurence, řekl.
Ohledně pohonných hmot je to ale podle Kohuta ve střednědobém horizontu spíše dobrá zpráva, protože Amerika podpoří rozšiřování domácí těžby, a bude tak přispívat ke stabilizaci cen.