Článek
Automobilky běžně vyrábí auta v zemích, kde je levná pracovní síla, aby ušetřily. Jedním z efektů je například i nižší prodejní cena vozu, jak ukázala kauza Alfy Romeo Milano/Junior. Zpráva agentury Bloomberg nyní uvádí, že koncern Stellantis chce v zemích s levnější pracovní silou auta i vyvíjet.
Najímá inženýry a vývojáře v zemích, jako je Brazílie, Indie či Maroko, kde na jednoho vysoce kvalifikovaného pracovníka budou roční mzdové náklady v přepočtu zhruba 1,23 milionu korun. Ve Spojených státech či západní Evropě by pracovník na stejné pozici stál firmu ročně 3,5-4,7 milionu korun.
Automobilka to nepopírá. „Když přijde na zlepšování disciplíny nákladů, vždycky je potenciál,“ řekla agentuře finanční šéfka Stellantisu Natalie Knightová. „Budeme pokračovat v optimalizaci mzdových nákladů. Je to něco, co je důležité jak u vysoce kvalifikovaných pracovníků, tak do menší míry i u dělnických míst,“ dodala.
Stellantis ve Spojených státech v březnu snížil počet svých zaměstnanců o 400 lidí. Naopak plánuje nabrat dalších 500 v Brazílii, kde už jich má čtyři tisíce. To vše ve snaze zlevnit svá auta pro efektivnější boj s čínskými značkami, které se rozmáhají po celém světě.
Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze dala dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.
EU by k zastavení přílivu elektromobilů z Číny potřebovala vysoká cla, říká analýza
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QO_s/vZAFXs.jpeg?fl=cro,0,89,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)