Článek
"Publikace má informativní charakter a blíže představuje jednotlivé stavby českého nejdelšího dálničního tahu," informoval mluvčí ŘSD Jan Hoření. Dálnice D1 se bude po dokončení D47 napojovat na polskou dálnici A1 za Bohumínem a dokončí tak propojení Prahy s Gdaňskem. "Je doplněna řadou historických fotografií, ale také moderních vizualizací plánovaných úseků," dodal Hoření k publikaci Dálnice D1.
V pondělí 24. října bude navíc do provozu uveden nový 17,5 km dlouhý úsek od Vyškova do Vrchoslavic. Po otevření tohoto úseku bude až k polským hranicím zbývat ještě 130 kilometrů, z toho je dnes 80 kilometrů v přípravě a výstavbě jako dálnice D47.
V současné době je v provozu 247 km dálnice D1. O tom, že se dálnice bude stavět bylo rozhodnuto již 4. listopadu 1938. Tehdy měla dálnice vést až na Podkarpatskou Rus (dnes součást Ukrajiny). S výstavbou se začalo 2. května 1939. Práce však přerušila druhá světová válka.
Po krátkém poválečném obnovení prací se dálnice začala plně stavět až v roce 1967. První dálniční úsek by do provozu uveden mezi Prahou a Mirošovicemi 12. července 1971. Úsek měří 21,255 km (Spořilov - Čestlice 8,199 km; Čestlice - Mirošovice 13,056 km).
Anketa
Dálnice D1 a čísla
- 377 km bude měřit dálnice po dokončení
- 247 km dálnice je již v provozu
- 188 km rozestavěných dálnic chátralo na našem území po druhé světové válce
- 80 km je připravováno a stavěno jako D47
- 34 let uplynulo od uvedení do provozu prvního dálničního úseku
- 25 let uplynulo od propojení Prahy a Brna
Zdroj: publikace Dálnice D1