Článek
V Evropě Volkswagen přestal nabízet motor VR6 už v polovině roku 2010, a tak už se zdá být součástí dávné historie. Příběh nevšední konstrukce ale pokračoval v Severní Americe ještě nedávno. Posledním vozem prodávaným v USA bylo SUV Atlas modelového roku 2023. Volkswagen pak nadále nabízel motor VR6 v Číně. Ve vozech, jako je Talagon a benzínové Audi Q6.
Nicméně nyní je motor VR6 již skutečně pryč z nabídky, uvedl mluvčí Volkswagenu Andreas G. Schleith na síti LinkedIn. Poslední exemplář byl sestaven 12. prosince 2024.
Motor se vyráběl téměř 34 let a měl premiéru na ženevském autosalonu v roce 1991 v golfu třetí generace. Od té doby bylo smontováno téměř 1,87 milionu těchto agregátů. VR6 dále poháněl mnoho produktů VW jako Corrado, Beetle, Passat, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC nebo Sharan.
Byl také použit v mnoha modelech jiných značek koncernu, jako je Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, Seat Leon, Seat Alhambra i Škoda Superb. Objevil se i mimo VW Group, třeba ve Fordu Galaxy či Mercedesu Vito. Posloužil také jako základ pro ještě exotičtější motor W12, který skončil v červenci, když v Bentley smontovali poslední dvanáctiválcový motor.
Připomeňte si jedno z ikonických aut s motorem VR6
Šest válců, zdvihový objem 3,2 litru a atmosférické plnění. Dnes už je to přes dvacet let, co Volkswagen zahájil prodej historicky prvního vrcholného sportovního modelu od divize R. Byl jím Volkswagen Golf R32 a už ve své době svou jedinečnou koncepcí přitahoval zájem všech nadšenců pro značku.
Motor VR6 vynikal svou kompaktností a výkonem. Přinesl tak slušné parametry vozům s pohonem předních kol z menších segmentů, ale třeba právě i superbu.
Rozšíření přeplňovaných řadových čtyřválců s vysokým výkonem, nízkým točivým momentem a lepší spotřebou paliva však nakonec učinilo konstrukci VR6 zastaralou.
Jak název napovídá, motor VR6 je něco mezi vidlicovým (V6) a řadovým (R6) šestiválcem. Tedy zjednodušeně řečeno válce nejsou poskládány přímo za sebou jako u řadového motoru ani pod úhlem 60 až 90 stupňů typickým pro V6. Místo toho svírají úhel jen 10-15 stupňů v jednom bloku.
Motor VR6 je tak kratší než řadový šestiválec a užší než vidlicový. Konstrukce však měla i své stinné stránky, třeba sací a výfukové kanály nemohly mít zcela ideální tvar.