Článek
Emise z výfuků aut jsou tématem skloňovaným, kamkoliv se člověk podívá. Dokonce se na nich staví reklama na elektromobily, prezentované jako „zero emissions”, tedy bez emisí. Jenže podle studie britské společnosti Emissions Analytics něco takového nemůže být dále od pravdy, a to kvůli pneumatikám.
Emisní systémy motorů s přímým vstřikováním paliva jsou v dnešní době celkem jasné - kromě již léta známých věcí jako EGR nebo katalyzátor mají také filtry pevných částic. Tyto pevné částice ale v souvislosti s provozem auta vznikají nejen v motoru, nýbrž i odvalováním pneumatik. Je to nasnadě - kam by jinak mizel dezén pneumatiky s jejím opotřebováváním?
Emisní zóny, tvrdší pokuty. Co hlídat, pokud se letos chystáte autem do zahraničí
Limit emisí pevných částic z výfuků je 45 miligramů na kilometr už od emisní normy Euro 5b, tedy nejméně od ledna 2013. Pevné částice produkované pneumatikami či otěrem brzdových destiček o kotouče (tzv. NEE, Non-Exhaust Emissions, tedy Emise mimo výfuk) nejsou regulovány vůbec nijak. A podle studie můžou být „až tisíckrát horší”, než je limit pro výfuky.
Dokonce podle výše zmíněné studie v současnosti převažuje názor, že jsou majoritním zdrojem znečištění ovzduší pocházejícího z dopravy. Mají se na znečištění podílet 60 procenty u částic PM2,5 (velikost částice 2,5 mikrometru) a 73 % v případě PM10 (velikost částice 10 μm).
Test letních pneumatik 2020: Značkové gumy kralují
Emise jsou samozřejmě zhoršeny většími nároky na pneumatiky a brzdy. Horší to tedy je u těžších automobilů, což jsou jednak SUV, ale zejména elektromobily - u nich je kvůli bateriím úplně běžná váha okolo dvou tun. Podle testů jsou na tom také hůře laciné pneumatiky ve srovnání se značkovými.
Společnost nicméně kromě těchto informací a značně alarmisticky znějícího prohlášení „je to tisíckrát horší” nezveřejnila žádná konkrétní data. V tiskové zprávě hovoří o tom, že tyto výsledky pocházejí z předběžných testů, takže je šance, že přesnější informace se na svět dostanou v příštích měsících.