Článek
Už za pár dní, konkrétně 1. listopadu, začne platit povinnost jezdit na zimních pneumatikách, je-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze-li to předpokládat. Pneuservisy tak mají žně - motoristé houfně přezouvají svá auta, aby nebyli nepřipraveni.
Pneumatiky patří k nejdůležitějším součástem auta a přezutí se nevyplatí zanedbat nejen kvůli možné pokutě. Zimní pneumatiky mají oproti letním mnohem více drážek, kterými odvádí vodu. Přiznejme si, na většině území Česka bývají v posledních letech silnice častěji mokré než zasněžené. Více drážek ale znamená i více hran, kterými se vzorek pneumatiky zakusuje do sněhu, takže trakce je ve srovnání s letními pneumatikami mnohem lepší.
Rozdíl je také ve směsi, ze které je pneumatika vyrobena. Zimní pneumatiky mají měkčí směs než letní, takže lépe fungují v nízkých teplotách. Ovšem naopak, když se oteplí nad nějakých 10 °C, jejich přilnavost se ve srovnání s letními pneumatikami výrazně zhoršuje, jak jsme si ověřili téměř přesně před rokem na kurzu bezpečné jízdy.
Kromě jasných rozdílů ve vzorku je zimní pneumatika také jasně označena symbolem sněhové vločky na horském štítu. Českému zákonu stačí i označení M+S (Mud + Snow - bláto + sníh) nebo nějaká jeho jiná grafická varianta, ale symbol vločky značí, že pneumatika byla testována v zimních podmínkách a funguje v nich.
Aby fungovala, musí také mít dostatečnou hloubku dezénu. Nové gumy mívají hloubku okolo 8-9 mm, zákonné minimum pro zimní pneumatiky je 4 mm. Samozřejmě, čím hlubší je vzorek, tím lepší vlastnosti pneumatika má na sněhu i mokru.
Nový Volkswagen Golf osmé generace přijíždí s pěti hybridními verzemi
Pokud něco z toho nesplníte, může vaše vozidlo představovat nebezpečí pro vás i okolí a policista může tento přestupek hodnotit pokutou do 2500 korun. Při případné nehodě může vaše pojišťovna krátit plnění - ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi pneumatikami a vznikem škody.
Pneumatiky ovšem nejsou všechno, co je pro provoz auta v zimě důležité. Zabrat dostává autobaterie, protože při startování studeného motoru jsou na ni kladeny větší nároky. Není proto od věci, nechat v servisu zkontrolovat její stav, nejste-li si jisti.
Dalším bodem jsou provozní náplně, zejména tedy chladicí kapalina motoru. Ta musí mít bod tuhnutí nižší než teploty, jaké se můžou vyskytovat v místě, kde s autem budete nejen jezdit, ale hlavně parkovat přes noc.
Jak na světla do mlhy? Můžou nejen pomoci, ale i uškodit
Většinou se nemrznoucí kapalina míchá s destilovanou vodou tak, aby výsledná náplň chladicího okruhu měla bod tuhnutí kolem -35 až -37 °C, ale i tohle není od věci zkontrolovat, umí to každý servis. Anebo můžete chladicí kapalinu rovnou vyměnit, máte-li ji v autě déle než dva roky.
Před zimou také není od věci vyměnit stěrače, pokud ty na vašem autě už nestírají dobře. Právě na podzim a v zimě stěrače dojdou využití nejčastěji. A samozřejmě nezapomeňte do auta přihodit smetáček a škrabku na okna, aby vás nezastihla ranní námraza či sníh. Ti úzkostlivější můžou přidat i tažné lano, startovací kabely a polní lopatku, aby je nepřekvapilo opravdu nic.