Hlavní obsah

Plug-in hybridy čekají přísnější emisní testy, mohou přijít o výhody včetně značek EL

3:24
3:24

Poslechněte si tento článek

Automobily osazené plug-in hybridním pohonem čekají v roce 2025 přísnější testy, které mají ukázat jejich reálnější emise při delším nájezdu. Nové plug-in hybridní modely tak mohou přijít o některé výhody nízkoemisních vozů.

Foto: Renault

Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru přináší řadu výhod. Uváděné emise ale podle úřadů neodpovídají těm reálným.

Článek

Vozy s plug-in hybridním pohonem jsou často vnímány jako kompromisní řešení, které nabízí lokálně bezemisní provoz v řádu desítek až stovek kilometrů na akumulátor, využitelný například ve městech, zatímco delší vzdálenosti zvládají za využití spalovacího motoru. Skutečně nízké emise přitom mají jen za správného využívání a při pravidelném dobíjení.

Do konce roku 2024 probíhalo měření emisí plug-in hybridních vozidel podle standardu Euro 6e, od 1. ledna tohoto roku však vstupuje v platnosti přísnější emisní norma Euro 6e-bis, která by měla reprezentovat reálnější spotřebu a produkci emisí plug-in hybridních vozů, jak připomněl web AutoExpress.

Zatímco při testování dle normy Euro 6e musely vozy absolvovat simulovanou trasu o délce 800 kilometrů, v rámci nové normy Euro 6e-bis se nájezd zvyšuje na 2200 kilometrů. Rozdíly ve výsledcích dvou emisních testů pak ICCT (International Council on Clean Transport) demonstroval na plug-in hybridním modelu BMW X1 xDrive 25e.

Nová baterie pro plug-in hybridy má umožnit elektrický dojezd až 400 km

AutoMoto

Zatímco podle starších testů měl vůz vykazovat emise 45 g/km, v rámci nového emisního testu Euro 6e-bis došlo k nárůstu emisí na 96 g/km. Zřejmě v roce 2027 se přitom očekává další zpřísnění testů Euro 6e-bis-FCM, kdy plug-in hybridy čeká test o délce až 4260 km. Emise testovaného BMW by pak mohly dosáhnout údajně až 122 g/km.

Běžnou hranicí pro nejrůznější výhody takových aut je přitom 50 g/km. V Česku se jedná o značky EL, které plug-in hybridům například umožňují nebo zvýhodněné parkování ve městských zónách nebo levnější dálniční známku.

„V posledních několika letech se ukázalo, že v současnosti používaná křivka faktoru využití neodráží skutečné využití vozidel PHEV, což vede k nereprezentativně nízkým oficiálním hodnotám emisí CO2. To vede k nadměrnému rozdílu mezi skutečnou spotřebou paliva a oficiální hodnotou stanovenou při schvalování vozidla,“ cituje AutoExpress prohlášení ICCT.

Foto: Ford

Plug-in hybridní pohon může být smysluplným řešením pro osobní i užitkové vozy.

Přísnějším emisním testům by měly být nejprve podrobovány pouze nově uvedené plug-in hybridní modely, koncem roku 2025 by se však testování mělo rozšířit na všechny prodávané plug-in hybridní modely, které tak budou muset znovu absolvovat testování.

S růstem homologovaných emisí CO2 přitom některé vozy pravděpodobně ztratí práva na různé daňové úlevy a zvýhodnění, kvůli kterým mohly být pro firmy výhodným artiklem. Na již provozované vozy se však přísnější emisní normy vztahovat nemají.

Čínský BYD vloni prodal rekordních 4,3 milionu aut, převládaly plug-in hybridy

AutoMoto

Bentley brzdí svůj přechod na elektromobily, zaměří se na hybridy

AutoMoto

Výběr článků

Načítám