Článek
Vozy s plug-in hybridním pohonem jsou často vnímány jako kompromisní řešení, které nabízí lokálně bezemisní provoz v řádu desítek až stovek kilometrů na akumulátor, využitelný například ve městech, zatímco delší vzdálenosti zvládají za využití spalovacího motoru. Skutečně nízké emise přitom mají jen za správného využívání a při pravidelném dobíjení.
Do konce roku 2024 probíhalo měření emisí plug-in hybridních vozidel podle standardu Euro 6e, od 1. ledna tohoto roku však vstupuje v platnosti přísnější emisní norma Euro 6e-bis, která by měla reprezentovat reálnější spotřebu a produkci emisí plug-in hybridních vozů, jak připomněl web AutoExpress.
Zatímco při testování dle normy Euro 6e musely vozy absolvovat simulovanou trasu o délce 800 kilometrů, v rámci nové normy Euro 6e-bis se nájezd zvyšuje na 2200 kilometrů. Rozdíly ve výsledcích dvou emisních testů pak ICCT (International Council on Clean Transport) demonstroval na plug-in hybridním modelu BMW X1 xDrive 25e.
Nová baterie pro plug-in hybridy má umožnit elektrický dojezd až 400 km
Zatímco podle starších testů měl vůz vykazovat emise 45 g/km, v rámci nového emisního testu Euro 6e-bis došlo k nárůstu emisí na 96 g/km. Zřejmě v roce 2027 se přitom očekává další zpřísnění testů Euro 6e-bis-FCM, kdy plug-in hybridy čeká test o délce až 4260 km. Emise testovaného BMW by pak mohly dosáhnout údajně až 122 g/km.
Běžnou hranicí pro nejrůznější výhody takových aut je přitom 50 g/km. V Česku se jedná o značky EL, které plug-in hybridům například umožňují nebo zvýhodněné parkování ve městských zónách nebo levnější dálniční známku.
„V posledních několika letech se ukázalo, že v současnosti používaná křivka faktoru využití neodráží skutečné využití vozidel PHEV, což vede k nereprezentativně nízkým oficiálním hodnotám emisí CO2. To vede k nadměrnému rozdílu mezi skutečnou spotřebou paliva a oficiální hodnotou stanovenou při schvalování vozidla,“ cituje AutoExpress prohlášení ICCT.
Přísnějším emisním testům by měly být nejprve podrobovány pouze nově uvedené plug-in hybridní modely, koncem roku 2025 by se však testování mělo rozšířit na všechny prodávané plug-in hybridní modely, které tak budou muset znovu absolvovat testování.
S růstem homologovaných emisí CO2 přitom některé vozy pravděpodobně ztratí práva na různé daňové úlevy a zvýhodnění, kvůli kterým mohly být pro firmy výhodným artiklem. Na již provozované vozy se však přísnější emisní normy vztahovat nemají.