Článek
Elon Musk, zakladatel a majitel americké automobilky Tesla, se v rámci šanghajské Světové konference o umělé inteligenci (World Artificial Intelligence Conference, WAIC) nechal slyšet, že letos budou jeho auta „mít hotovou základní funkčnost pro autonomní řízení 5. úrovně“.
To je velmi ambiciózní prohlášení, neboť autonomie 5. úrovně znamená, že auto nepotřebuje volant ani pedály a jezdí zcela samo úplně všude, včetně složitých i krizových situací.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Podle odborníků, oslovených americkým webem Automotive News, je to nesmysl. Asi nejsilnější názor na autonomii 5. úrovně má John Krafcik, šéf firmy Waymo, která vyvíjí autonomní vozidla.
Je to podle něj mýtus. Uvedl to už v červnu roku 2019 a nyní zopakoval. „Úroveň 5 znamená, že můžete jet kamkoliv, kdykoliv, za jakéhokoliv počasí. Například ze San Franciska do Santiaga v Chile, kdykoliv, stačí zmáčknout tlačítko. Toho se nejspíš nikdy nedočkáme,“ řekl tehdy.
Autopilot Tesly slibuje víc, než nabízí, žaluje neziskovka automobilku
Missy Cummingsová, šéfka laboratoře Lidé a autonomie na Dukeově univerzitě v Severní Karolíně, se zaměřila na Teslu konkrétněji. „Neexistuje způsob, jakým by jeho auta mohla dosáhnout 5. úrovně. (...) Jejich čidla a systémy nefungují dobře v podmínkách s dlouhými stíny. Známe ty systémy a jsou špatné,“ nešetřila kritikou.
Sam Abuelsamid, šéfanalytik u firmy Guidehouse Insights, se vyjádřil v podobném duchu: „Auta, která staví, nikdy nebudou na 5. úrovni.“ A konečně, Jason Levine, ředitel amerického Centra pro automobilovou bezpečnost, hovořil o absurditě: „V této době je to absurdní idea, s technologiemi a infrastrukturou, které máme, a s neochotou Tesly uznat vlastní chyby.“
Tesla je podle Muska blízko autonomnímu řízení nejvyšší páté úrovně
Tito čtyři nejsou jediní, kdo nahlížejí na Muskova prohlášení skepticky. Web novin Deccan Chronicle cituje Paula Lewise z neziskového Centra pro dopravu americké charitativní organizace Eno: „Jsme stále velmi daleko od skutečné autonomie úrovně 4. (...) Vývojáři technologií si začínají uvědomovat limity umělé inteligence a výhody lidského mozku ve zvládání určitých situací.“
Ohromné nadšení z potenciálu plně autonomního řízení, které panovalo před pár lety, podle dalších Lewisových slov povadlo.
Zmíněnou autonomii úrovně 4 nyní extenzivně testuje již zmíněná společnost Waymo, která vznikla z několik let starého projektu Google Car. Vozí lidi a zásilky v Arizoně – ovšem pouze v rámci určité oblasti a pod bedlivým dohledem člověka.