Článek
Když se Yeti v devadesátikilometrové rychlosti řítil na stojící Superb Combi, všech zhruba 250 lidí na polygonu na okamžik ztichlo. Následuje rána, plechy z přední kapoty se do sebe zakusují. Vjemů je v tu chvíli tolik, že vybuchnutí airbagů zahlédne málokdo. Obě auta se nejprve nadzvedla, poté se otočila kolem své osy. Je slyšet tříštění skla, plastů i plechů.
Mladoboleslavská automobilka na svém polygonu simulovala jednu reálnou dopravní nehodu, při které řidič mimo obec na rovném úseku kvůli mikrospánku při 90 km rychlosti přejede do protějšího pruhu. V něm jede Škoda Superb Combi, jejíž řidič intenzivně brzdí (až do úplného zastavení) a zajede co nejvíce ke kraji vozovky. Střetu se už ale nedá zabránit a Yeti v 90 km/h čelně naráží do stojícího Superbu. Náraz je v tomto případě předsazený (50 procent), což je při skutečných nehodách běžnější.
Podle Vítězslava Pelce z tiskového oddělení Škody sledovalo crash test v Úhelnici 170 novinářů. Škoda kromě českých novinářů pozvala také žurnalisty z Ruska, Německa, Francie, Švýcarska nebo daleké Indie.
Při simulovaném testu jsou v obou vozidlech figuríny (tzv. Oskaři), které umožňují zjistit hodnoty přetížení a další parametry, které naznačí možná zranění posádky. Kromě dvou dospělých osob jsou v autech i děti – Yeti 2,0 TDI vzadu veze šestileté a tříleté dítě, v Superbu, rovněž poháněném dvoulitrovým turbodieselem, je tříleté a 1,5roční dítě. Všechny děti jsou řádně připoutány v dětských sedačkách. Náraz snímalo sedm rychloběžných kamer, které umí zaznamenat 1000 (i více) snímků za vteřinu (běžná kamera umí 25 snímků za vteřinu). Tyto speciální kamery se používají i při laboratorních testech.
Jak uvedl Petr Kraus, vedoucí oddělení Bezpečnost a zkoušky vozu, rozdíl oproti laboratorním nárazovým testům je pouze v pohonu Yetiho. Zatímco v laboratoři se vozidla „rozpohybují“ pomocí lana umístěného v drážce, Yeti byl při testu poháněn vlastním pohonem (tzv. systém ECV – Electronicallly Controled Vehicle).
Ihned po nehodě k místu přibíhají hasiči a zamezují úniku provozních kapalin. Obě auta mají hodně poničené přední části, ale prostor pro posádku vypadá neporušeně a dle zaznamenaných výsledků by obě posádky nehodu přežily. Oba vozy, jak Škoda Yeti, tak Superb, by podle měření posádku ochránily velmi dobře. Crash testy, které dělá nezávislá organizace Euro-NCAP jsou při nižší rychlosti (64 km/h), ale automobil se střetává s pevnou překážkou, která neumožňuje přenesení energie z naráženého vozidla. V těchto případech jsou následky nehody horší.
„Výsledky při této rychlosti byly výborné, ale očekávané dle počítačových simulací,“ řekl nám jeden z týmu techniků, kteří nárazový test připravovali. „Zajímavější by byl náraz do kamiónu nebo pevné překážky, třeba do stromu. Při něm by byla deformace o dost větší a hůře by pravděpodobně dopadla i posádka.“
Výsledky testů (přepočteno dle metodiky Euro-NCAP) | ||
---|---|---|
Přední cestující | Superb Combi | Škoda Yeti |
Hlava a krk | 4,0 | 4,0 |
Hrudník | 4,0 | 4,0 |
Pánev a stehna | 4,0 | 4,0 |
Holeně | 3,72 | 3,99 |
Celkem | 15,72 - 98,25 % | 15,99 - 99,94 % |
Děti | Superb Combi | Škoda Yeti |
---|---|---|
Hlava a krk | 4,0 a 4,0 | 4,0 a 4,0 |
Hrudník | 4,0 a 4,0 | 2,91 a 4,0 |
Celkem | 16,0 - 100 % | 14,91 - 93,19% |