Hlavní obsah

Plně obsazená Škoda Yeti trefila při testu superb v 90km rychlosti

Novinky, Martin Žemlička

Škoda Auto na svém polygonu v Úhelnici u Mladé Boleslavi simulovala skutečnou dopravní nehodu. Škoda Yeti se v rychlosti 90 km/h čelně střetne se stojícím Superbem Combi.

Článek

Když se Yeti v devadesátikilometrové rychlosti řítil na stojící Superb Combi, všech zhruba 250 lidí na polygonu na okamžik ztichlo. Následuje rána, plechy z přední kapoty se do sebe zakusují. Vjemů je v tu chvíli tolik, že vybuchnutí airbagů zahlédne málokdo. Obě auta se nejprve nadzvedla, poté se otočila kolem své osy. Je slyšet tříštění skla, plastů i plechů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Poslední přípravy. Do tohoto superbu za chvíli narazí ve vysoké rychlosti yeti.

Mladoboleslavská automobilka na svém polygonu simulovala jednu reálnou dopravní nehodu, při které řidič mimo obec na rovném úseku kvůli mikrospánku při 90 km rychlosti přejede do protějšího pruhu. V něm jede Škoda Superb Combi, jejíž řidič intenzivně brzdí (až do úplného zastavení) a zajede co nejvíce ke kraji vozovky. Střetu se už ale nedá zabránit a Yeti v 90 km/h čelně naráží do stojícího Superbu. Náraz je v tomto případě předsazený (50 procent), což je při skutečných nehodách běžnější.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

V obou vozidlech byly dětské figuríny.

Podle Vítězslava Pelce z tiskového oddělení Škody sledovalo crash test v Úhelnici 170 novinářů. Škoda kromě českých novinářů pozvala také žurnalisty z Ruska, Německa, Francie, Švýcarska nebo daleké Indie.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda si u některých dopravních nehod provádí vlastní měření.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Na škodovácký polygon se za normálních okolností nepodíváte.

Při simulovaném testu jsou v obou vozidlech figuríny (tzv. Oskaři), které umožňují zjistit hodnoty přetížení a další parametry, které naznačí možná zranění posádky. Kromě dvou dospělých osob jsou v autech i děti – Yeti 2,0 TDI vzadu veze šestileté a tříleté dítě, v Superbu, rovněž poháněném dvoulitrovým turbodieselem, je tříleté a 1,5roční dítě. Všechny děti jsou řádně připoutány v dětských sedačkách. Náraz snímalo sedm rychloběžných kamer, které umí zaznamenat 1000 (i více) snímků za vteřinu (běžná kamera umí 25 snímků za vteřinu). Tyto speciální kamery se používají i při laboratorních testech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Na místo přiběhli hasiči a zajišťují obě vozidla. Z vozidel vytékají provozní kapaliny.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda si průběh nehody zaznamenala na rychloběžné kamery.

Jak uvedl Petr Kraus, vedoucí oddělení Bezpečnost a zkoušky vozu, rozdíl oproti laboratorním nárazovým testům je pouze v pohonu Yetiho. Zatímco v laboratoři se vozidla „rozpohybují“ pomocí lana umístěného v drážce, Yeti byl při testu poháněn vlastním pohonem (tzv. systém ECV – Electronicallly Controled Vehicle).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Crash test Yeti vs. Superb při 90 km/h, polygon Škoda Auto Úhlenice u Mladé Boleslavi - v obou autech byla speciální měřící technika.

Ihned po nehodě k místu přibíhají hasiči a zamezují úniku provozních kapalin. Obě auta mají hodně poničené přední části, ale prostor pro posádku vypadá neporušeně a dle zaznamenaných výsledků by obě posádky nehodu přežily. Oba vozy, jak Škoda Yeti, tak Superb, by podle měření posádku ochránily velmi dobře. Crash testy, které dělá nezávislá organizace Euro-NCAP jsou při nižší rychlosti (64 km/h), ale automobil se střetává s pevnou překážkou, která neumožňuje přenesení energie z naráženého vozidla. V těchto případech jsou následky nehody horší.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Yeti vs. Superb se právě srazily při 90 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Z tohoto pohledu se může zdát, že Superb vůbec neboural.

„Výsledky při této rychlosti byly výborné, ale očekávané dle počítačových simulací,“ řekl nám jeden z týmu techniků, kteří nárazový test připravovali. „Zajímavější by byl náraz do kamiónu nebo pevné překážky, třeba do stromu. Při něm by byla deformace o dost větší a hůře by pravděpodobně dopadla i posádka.“

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Přední část Superbu je hodně zničená, prostor pro cestující se zdá být neporušen.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Také u Yetiho pobral náraz předek, prostor pro cestující byl neporušen.

Výsledky testů (přepočteno dle metodiky Euro-NCAP)
Přední cestujícíSuperb CombiŠkoda Yeti
Hlava a krk4,04,0
Hrudník4,04,0
Pánev a stehna4,04,0
Holeně3,723,99
Celkem15,72 - 98,25 %15,99 - 99,94 %
DětiSuperb CombiŠkoda Yeti
Hlava a krk4,0 a 4,04,0 a 4,0
Hrudník4,0 a 4,02,91 a 4,0
Celkem16,0 - 100 %14,91 - 93,19%
Související témata:

Výběr článků

Načítám