Článek
Novela zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která nabyla platnosti 1. března 2023, kromě prodloužení platnosti evidenční kontroly také ruší povinnost absolvovat evidenční kontrolu pro zápis změny, při níž se provozovatel vozidla stává jeho vlastníkem. Jednodušší bude i rezervace registrační značky.
„Jedním z hlavních úkolů naší vlády je výrazné zjednodušení současného byrokratického molochu. Do toho patří i významné změny v systému evidenčních kontrol a registrací vozidel. Prodloužíme platnost evidenční kontroly ze současných 30 dní na jeden rok, a to i zpětně, a rušíme povinnost absolvovat ji na konci leasingu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Prodloužení evidenčních kontrol bude platit i zpětně pro již provedené kontroly. Omezení nebude ani pro počet úkonů. Pokud tedy například řidič úspěšně absolvoval evidenční kontrolu v lednu 2023, platí mu nově do ledna roku 2024. Zároveň nebude nutné předkládat protokol o jejím absolvování při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele. Tyto údaje si digitální systémy státu podle ministerstva předají mezi sebou automaticky.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Další novinkou je zrušení povinnosti absolvovat evidenční kontrolu například při změně, kdy se provozovatel vozidla stává vlastníkem. Typicky půjde o případy po ukončení leasingu vozidla, kdy má být jako nový vlastník zapsán jeho dosavadní provozovatel.
„Každoročně probíhalo kolem jednoho milionu evidenčních kontrol. Nyní se tento počet výrazně sníží a lidé tak ušetří spoustu svého času i peněz,“ podotkl Kupka.
Jednodušší bude i rezervace registrační značky. Tu si budou moci zájemci od 1. března zarezervovat i měsíc před registrací vozidla. „Usnadníme práci a ušetříme čas například autodopravcům, kteří si zařizují všechny formality spojené se zařazením nového auta do svých flotil,“ vysvětlil ministr. O tři měsíce na celkem půl roku se navíc prodlouží i rezervace značky na přání při uložení značky na úřadu.
Od středy 1. března už také nebudou prodejci vystavovat k novým vozidlům čistopis technického průkazu. Jediným dokumentem k vozidlu, který bude sloužit jako doklad k registraci vozidla, je nově Prohlášení o shodě, tedy tzv. COC list. Technický průkaz budou úřady tisknout až při samotné registraci vozu. Povinné už nebude ani dokládat absolvování technické kontroly při ukončení vyřazení vozidla. Nově podle ministerstva postačí zelená karta jako doklad o tom, že je vozidlo pojištěné.
Velký techničák skončí
Další novinky čekají na motoristy v září, týkat se budou především provozovatelů historických vozidel. Jejich technickou způsobilost budou posuzovat stanice technické kontroly, nikoliv testační komisaři, jako tomu je dosud. Platnost výsledku technické kontroly bude pět let, stejnou platnost má mít tzv. veteránská testace, tedy odborné posouzení historické původnosti vozidla. Ta dosud platila dva roky.
Součástí novely je i změna pravidel na import aut kategorií M1, M2 nebo N1 ze zemí mimo EU, pro která nově místo limitu osm let věku bude platit limit plnění emisní normy Euro 3. Ta začala platit pro v Evropě homologovaná auta v lednu 2000.
Od začátku příštího roku je naplánováno zrušení povinnosti mít velký technický průkaz. Řidiči tak místo dvou průkazů budou nově potřebovat jen osvědčení o registraci vozidla, tedy tzv. malý technický průkaz, který bude doplněn o některé údaje. Zbytek dat má být k dohledání online.