Článek
„Hlavně máme radost z toho, že máme jednotlivé typy jak v porenovačním stavu, tak v nádherných originálních stavech. Ve dvou nebo třech případech jsme vytáhli z půd originály, ale v nálezovém stavu, s prachem, slámou a necháváme to být, aby lidé viděli, co se dá najít,“ uvedl Junek.
Na výstavě budou zastoupené stroje od prvních jednosedadlových modelů Jawa typ 550 a 555 přes Jawy 05, 20, 21 až po Jawu 23 Mustang. K vidění budou i dva armádní stroje. Československá lidová armáda odebrala z Považských strojíren dnes neznámý počet typů 20 a 23 Mustang.
Od běžných sériových motocyklů se lišily zeleným nátěrem. Nejpravděpodobnější je, že se používaly v rozsáhlejších kasárenských areálech či na letištích jako rychlý a nenáročný dopravní prostředek.
Spolu s motocykly bude vystavená řada doplňků, dobových fotografií a také dobové propagační materiály. Muzeum získalo například originální brašny upevňované do rámu.
.
„Na reklamě na model Jawa 20 pózuje dívka v kožených plavkách u rákosí. Podařilo se sehnat i staré dílenské příručky, některé i v cizích jazycích,“ řekl Junek. Návštěvníci si budou moci prohlédnout také motor v řezu a samostatné typy rámů, zájemci vyzkoušet trenažér, kdy podle otáčení plynové rukojeti ucítí vítr jako při skutečné jízdě.
Stroje Jawa Pionýr získaly přezdívky fichtl, pincek, píst nebo pinďour. Pro několik generací mladíků se staly základním dopravním prostředkem, na kterém se jezdilo do školy, k vodě, za kamarády i za holkami. Typický zvuk dvoutaktního motoru neodmyslitelně patřil po několik desetiletí jak k městskému prostředí, tak i k venkovu. Celkem jich bylo vyrobeno více než 1,6 milionu kusů, část z nich zamířila do zahraničí.
Výstava potrvá do 22. října. Muzeum na ní spolupracovalo s Technickým muzeem v Košicích a soukromými majiteli.
HISTORIE: Brit zachránil Jawu a našel si v Praze ženu. Za války vyvíjel zbraně
Může se vám hodit na Firmy.cz: Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě