Článek
Chcete-li terénní pick-up a jste-li normální člověk, můžete si koupit třeba velmi schopný Ford Ranger Raptor. Anebo Jeep Gladiator, který je založený na offroadové ikoně Wrangler a už z výroby může mít uzamykatelný i přední diferenciál.
Ovšem chcete-li terénní pick-up a jste ten typ zámožného člověka, který potřebuje všem ostatním ukázat, jací to jsou nuzáci, něco takového nestačí. Právě pro vás americká firma Rezvani vyvinula Hercules 6x6.
Ve své podstatě to je Jeep Gladiator, „pouze” je prodloužený o jednu nápravu a pořádný kus korby. Ta má nyní délku lehce přes 2,4 metru, takže o praktickou stránku pick-upu nejsou majitelé ochuzeni, spíš naopak.
Přidaná náprava může být, stejně jako obě původní, taky poháněná - odtud označení 6x6. Řidič si může vybrat, zda bude motor pohánět jednu zadní nápravu nebo obě, anebo zda bude poháněných všech šest kol.
Oním motorem je v základní konfiguraci 3,6l šestiválec Pentastar o 289 koních a 353 N.m, který dostanete i do plebejského Gladiatora. Všem, kterým by to nestačilo, nabízí Rezvani 6,4l osmiválec Hemi o 507 koních.
Pokud je i to málo a místo překonávání skal a písečných dun je chcete svým Herculem celé najednou přemisťovat jen mírným polechtáním plynu, k mání je kompresorem přeplňovaná V8 o objemu 6,2 litru z Dodge Challenger Demon.
Ovšem, nezůstal v ní kámen na kameni. Objem vzrostl na rovných sedm litrů díky navýšení vrtání i zdvihu, nové a odolnější jsou písty i vačková hřídel a kliková hřídel je kovaná. A samozřejmě je tu i větší kompresor, takže výkon je podle výrobce 1318 koní a točivý moment 1341 N.m.
S takovou silou by jednoho napadlo, zda by se Hercules nedal použít k tahání návěsů; ostatně, k řadě amerických pick-upů si lze objednat točnu a jako tahače je používat. Nemáme ovšem zprávy o tom, zda je možné používat pohon 6x4 i na pevném povrchu, a ani zda je točna v nabídce příslušenství.
Na druhou stranu, majitelé Hercula pravděpodobně nic takového dělat nebudou. Více se jim budou hodit nápravy Dana 60 se vzduchovými uzávěrkami diferenciálů, závodní odpružení značky Fox nebo 37” terénní pneumatiky.
Někteří z nich také užijí speciální „vojenskou” edici, která je neprůstřelná včetně skel, její podvozek je chráněn proti výbuchům, palivová nádrž se po průrazu sama zaceluje a vůz má i ochranu proti elektromagnetickým výbojům.
Dále jeho kliky mohou dávat elektrošoky, speciální nárazníky uvolní cestu zátarasem, vůz zvládne kolem sebe vytvořit kouřovou clonu anebo útočníky oslepit výboji světla. A posádce nabídne plynové masky či lékárničku rozšířenou o potřeby k pomoci v případě podchlazení.
Standardní Hercules 6x6 přijde na 225 tisíc dolarů (5,06 milionu korun), „vojenská” verze je za 325 tisíc (7,3 milionu korun), to vše se standardním šestiválcem. Příplatek za pětisetkoňovou Hemi je 40 tisíc dolarů (899 tisíc korun), tedy bez pěti dolarů stejně, za kolik v USA dostanete celý Dodge Challenger R/T Scat Pack s totožným, byť o 20 koní slabším motorem.
A chcete-li těch třináct stovek koní? Za sedmilitrovou V8 je příplatek 249 tisíc dolarů (5,6 milionu korun), takže celý Hercules stojí těžko uvěřitelných 474 tisíc dolarů (10,65 milionu korun) - víc než řada špičkových supersportů.
A to jsme teprve před výbavou na přání, u jejíchž cen v konfigurátoru lítají tisíce dolarů jako nic. Třeba balíček pro tahání přívěsů s obyčejnou koulí vzadu stojí 8500 dolarů, tedy 191 tisíc korun. Dostat se vysoko přes půlmilion dolarů (11,2 milionu korun) není vůbec problém, i když si odpustíte věci jako trezor na zbraně ve středové loketní opěrce.
Na druhou stranu, Hercules by se dal označit za supersport do terénu. Přesto se pořád nemůžeme zbavit myšlenky, jak by se s ním tahaly návěsy.