Hlavní obsah

Peugeot ukazuje svůj hypersport na Le Mans, nemá zadní křídlo

Oddělení Peugeot Sport prezentuje svůj závodní vůz pro příští ročník Le Mans. Ve třídě hypersportů se potká například s Toyotou a Glickenhausem.

Foto: Peugeot

Peugeot 9X8.

Článek

Francouzská automobilka, která naposledy závodila v Le Mans v roce 2011, když neobhájila titul, se chystá na mistrovství světa vytrvalostních soutěží (WEC), a to do nově vzniklé kategorie hypersportů. Na tratě dorazí v průběhu roku 2022.

Hypersport se jmenuje 9X8. Devítka odkazuje na speciály minulosti, včetně 905 či 908, písmeno X na pohon všech kol a osmička zapadá do současného číslování civilních modelů.

Krom detailů jako výrazných světlometů a zadních svítilen se jedná na pohled o běžný speciál na vytrvalostní okruhové závody. „Standardní“ placku s proskleným kokpitem ovšem nezakončuje běžné obrovské křídlo. Podle Peugeotu se podařilo vytvořit dostatečný přítlak i bez něj.

Toyota ukázala hypersport pro Le Mans, bude muset postavit i silniční verzi

AutoMoto

„Absence zadního křídla je významným inovativním krokem. Dosáhli jsme stupně aerodynamické účinnosti, který nám umožňuje tuto funkci ukončit. Neptejte se však jak! Máme v úmyslu to udržet v tajnosti, dokud to bude možné,“ uvedl Jean-Marc Finot, ředitel Stellantis Motorsportu.

„Nic takového tu ještě nebylo. Opravdu to vypadá jako budoucnost závodění. Absence zadního křídla byla velkým překvapením. Připadá mi to jako začátek nové éry,“ okomentoval vůz závodník Kevin Magnussen. Jeho kolegy budou Paul di Resta, Jean-Eric Vergne, Loic Duval, Gustavo Menezes a Mikkel Jensen.

Peugeot ukazuje i barevný interiér s kamerami místo zrcátek, který však zůstává závodně účelný.

Dobíjecí hybrid

Vidlicový šestiválec uprostřed s válci umístěnými v úhlu 90 stupňů má 2,6 litru, dvě turbodmychadla a sám nabízí 500 kilowattů, 680 koní. Pohání zadní kola skrze sedmistupňovou sekvenční převodovku.

Vepředu je však i elektromotor pohánějící přední kola. Má výkon až 200 kW, 268 koní. Napájený je z baterie umístěné uprostřed s napětím 900 V.

Tato čísla nelze sčítat. Podstatné bude sladění obou jednotek, protože do toho všeho významně vstupují regulace. Maximální systémový výkon, který může ústrojí v jeden moment poskytnout, je 500 kW. Elektromotor se pak může připojit až od 120 km/h. Až tehdy se tedy z vozu stane čtyřkolka.

Jde o plug-in hybrid. V závodech tedy bude baterie před startem nabita na 100 procent pomocí dobíjecího zařízení, na trati bude baterie plně autonomní a bude se dobíjet jen díky kinetické energii získané při brzdění.

V předpisech jsou však povoleny dvě výjimky. Je-li baterie vybitá, může se výkon spalovacího motoru na konci rovinky zvýšit o tři procenta na 515 kW (700 k), takže elektrický motor pracuje jako alternátor s výkonem 15 kW. Tuto konfiguraci nazvanou „End of Straight“ použije elektronika vozu automaticky. Název odkazuje na fakt, že k vybití baterie typicky dojde na konci dlouhé rovinky.

„Architektura hnacího ústrojí byla vytvořena podle velmi podrobných specifikací, které se řídily novými předpisy šampionátu. Původně jsme uvažovali o motoru s jedním turbem, ale s tím se nám nepodařilo dosáhnout cíle snížení těžiště motoru. V6 s dvojitým přeplňováním je nejlepším kompromisem mezi technologií, hmotností, architekturou, spolehlivostí a výkonem,“ uvedl Francois Coudrain, ředitel vývoje pohonu WEC divize Peugeot Sportu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám