Článek
Audi sice hledí k elektrické budoucnosti a za pět let nejspíš představí poslední nový model se spalovacím motorem, zároveň ale v současné nabídce rozhodně není nouze o vozy pro benzinové nadšence.
Nová RS 3 je tu jako vrchol modelu A3, což lze poznat na první pohled. Pro obě karosářské verze platí, že příď má opravdu agresivní výraz s velkými vstupy vzduchu. Přední náprava je i ve srovnání s nabušeným předchůdcem o 33 mm širší, vybouleny tak jsou blatníky.
Záď zdobí dvojice oválných výfukových koncovek typická pro vrcholné modely od Audi Sport. Připlatit si lze i za karbonové prvky. Standardem jsou devatenáctipalcové disky kol.
Uvnitř se RS liší speciálními materiály s barevným prošíváním, sportovními sedadly i grafikou obrazovek. Sportovní volant může být z Alcantary a závodní atmosféru dodává i proužek pro označení přímé jízdy na vrcholu věnce.
Pětiválec žije
To nejdůležitější je pod kapotou. Vedle TT RS zůstává u 2,5litrového pětiválce s nezaměnitelným charakterem a zvukovým doprovodem i RS 3.
Má výkon 294 kilowattů, 400 koní od 5600 do 7000 otáček a točivý moment 500 newtonmetrů, o 20 Nm více než předchůdce. Spárován je se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s robustnější konstrukcí a rychlejším řazením.
Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere v obou případech 3,8 sekundy. Standardem je elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/h, za příplatek lze laťku zvednout na 280 km/h. O dalších 10 km/h více se rozjedou vozy s balíčkem RS Dynamic a keramickými brzdami.
Pohon všech kol se chlubí především novým sportovním zadním diferenciálem. Pomocí lemel na obou stranách aktivně rozděluje sílu mezi zadní kola až do té míry, že v určitých situacích dokáže přenést plný výkon na jedno kolo.
Jedná se zřejmě o příbuzné řešení Volkswagenu Golf R, čemuž odpovídá, že k mání je i takzvaný driftovací režim RS Rear, kdy systém preferuje pohon zadních kol. Stejně jako u běžných módů, včetně komfortního a dynamického, se mění i charakteristika motoru, převodovky, řízení a volitelných adaptivních tlumičů.
Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu
RS 3 má pochopitelně nejtužší nastavení odpružení, navíc sedí níž. Světlá výška je snížena o 10 mm ve srovnání s verzí S3, ale až o 25 mm v porovnání s běžnou A3. Specifické je i uložení náprav, stabilizátory a další klíčové komponenty.
Za příplatek půjde krom zmíněných tlumičů zvolit i lepivé, téměř okruhové pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R či karbon-keramické brzdy.
Novinka bude k objednání na vybraných trzích už v srpnu. České ceny zatím nejsou známé, odvíjet se ale budou od evropských 60 tisíc eur za hatchback a 62 tisíc eur za sedan. Tedy přibližně 1,5–1,6 milionu korun bez příplatků.