Hlavní obsah

Pět pravidel pro řízení auta v silném větru

Novinky, laz

Silný vítr čeká na řidiče obvykle především na jaře a na podzim, nicméně setkat se s poryvy přesahujícími rychlost 150 kilometrů za hodinu můžete v jakémkoli ročním období. Je proto dobré pamatovat na následujících pět pravidel.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Dopravní značka A16 „Boční vítr”.

Článek

Kvůli bouři Sabine řada odborníků radí s autem pokud možno vůbec nevyjíždět. Ovšem většina šoférů nejezdí jen tak z nudy. Důležité je tak extrémní poryvy větru nepodcenit a pamatovat, že tyto podmínky si žádají větší pozornost.

Snižte rychlost

Lékem na jakékoli extrémy na silnicích je pochopitelně snížení rychlosti. Zvýšíte tím svou reakční dobu a máte více příležitostí s níže popsanými záležitostmi pracovat.

Platí však i opačný extrém. Loudat se až příliš za větru a deště na silnici rovněž není bezpečné. Nutíte tím ostatní předjíždět a paradoxně tak můžete vytvářet kritické situace.

Počítejte s předměty na silnici

Poryvy větru s sebou doslova nesou i nejrůznější předměty, které přistávají na silnicích. V čele s větvemi, menšími i většími. Soustřeďte se proto v těchto dnech ještě důkladněji na to, co vás na silnici čeká.

Blackout v českých městech, bez proudu byly statisíce domácností

Počasí

Ještě více než kdy předtím platí, že dívat by se řidič při jízdě na okresní silnici měl co nejdál před sebe a zrakem číst trasu, kterou projede. Tedy nezírat jen pár metrů před auto.

Pokud na silnici potkáte předmět, který rozhodně nelze přejet, zvažte, jestli jej objedete, či se jej pokusíte ze silnice odstranit, případně zavoláte hasiče. Zejména v nepřehledných úsecích by si řidič neměl hrát na hrdinu a vstupovat do vozovky.

Soustřeďte se na tunely a mosty

Pokud ve vyšších rychlostech, zejména na dálnicích, řídíme v silném větru, volant máme podvědomě natočený ve směru bočního proudění. Jenže tento proud se dramaticky mění, pokud například najedeme na most. Tam se často jeho rychlost až násobí.

Poté má auto tendenci cuknout, a vy musíte být připraveni vůz uklidnit a uvést do správného směru. Stejně tak jako při vjezdu do tunelu, kde o boční oporu pro změnu téměř úplně přijdete.

Letadla ve větru vlála nad Heathrow, problémy hlásí i Praha

Evropa

Před místy, kde se to často děje, na to zpravidla upozorňuje dopravní značka A16 „Boční vítr“.

Pro správné reakce pomůže, pokud za volantem nebudete „ležet“, sedadlo si nastavíte správně a volant budete mít blízko hrudníku, s pokrčenými lokty a uchycením „tři čtvrtě na tři“.

Pozor při předjíždění

Změna intenzity proudění se týká také předjíždění. Typicky vedle kamionu vás ztráta bočního větru a jeho opětovná přítomnost po dokončení manévru může hodně rozhodit.

Škoda poodhaluje Octavii ve verzi RS

Autosalon Ženeva

Ve zúžených pruzích, kde jde často o centimetry a jemné korekce volantem, se předjíždění v těchto podmínkách už vůbec nedoporučuje.

Uvědomte si, jaký vůz řídíte

To, jakým způsobem s vaším autem vítr „cvičí“, velmi úzce souvisí s tím, o jaký typ vozidla jde. Nejen řidiči kamionových souprav, ale i šoféři dodávek, minibusů, ale i módních vysokých SUV by se měli mít na pozoru dvakrát.

Auta s větší boční plochou či vyšší světlou výškou jsou na poryvy a střihy větru nejvíce náchylná.

Výběr článků

Načítám