Článek
Frankfurtský autosalon rozhodně uspokojí i náročné motoristické fanoušky, připravte se ale, že během prohlídek obrovských a od sebe značně vzdálených hal nachodíte mnoho kilometrů.
Autosalon oficiálně začíná v úterý 15. září, první dva dny jsou jako tradičně vyhrazeny pro novináře. Následující dva, tj. čtvrtek a pátek, jsou vyhrazeny pro obchodníky, akreditace pro vstup není nutná, jenom zaplatíte 45 eur (cca 1200 korun) za celodenní vstupenku.
Od soboty 19. září až do neděle 27. září je autosalon otevřen pro širokou veřejnost, vstupné přijde na 18 eur (480 korun), děti do sedmi let a tělesně postižení vstupné neplatí. Studenti mají vstupné zlevněné na 7,5 eur (200 korun).
Vstupenky lze zakoupit i přes internet (vřele doporučujeme, nemusíte pak stát ve frontě u pokladny). Více informací zjistíte na oficiálních stránkách www.iaa.de.
1. Rolls-Royce Dawn
Nejluxusnější automobilka na světě - Rolls Royce - do Frankfurtu přiveze otevřenou verzi kupé Wraith. Čtyřmístný mimořádně luxusní roadster dostal název Dawn (v překladu rozbřesk, svítání).
Technika vychází z kupé Wraith, což je dvoudveřový fastback (sportovně střižený liftback). Ačkoli je dramaticky tvarovaný wraith/dawn s délkou 5,2 metru velké auto, mezi ostatními vozy této značky jde o nejmenší model.
Dawn má klasickou plátěnou střechu, která se pochopitelně ovládá elektromechanicky, uživatel tak pouze stiskne tlačítko a počká (přesně 22 sekund), než se střecha stáhne či natáhne. Operovat se střechou lze do rychlosti 50 km/h.
Motor? Poctivý V12 s výkonem 571 koňských sil (420 kW). Pod pravou nohou máte od pouhých 1500 otáček 780 Nm točivého momentu. [celá zpráva]
2. Bentley Bentayga
Bentaygou Bentley představuje údajně to nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a nejexkluzivnější SUV na světě. Nové SUV s logem Bentley patří k těm největším na trhu. Na délku měří 5141 mm, je široké 1998 mm a vysoké 1742 mm.
Šestilitrový dvanáctiválec nabízí 447 kW, tedy 608 koní. Točivý moment vrcholí při hodnotě 900 Nm v rozmezí 1250–4500 otáček. Dvanáctiválec je spojen s osmistupňovým automatem od věhlasné firmy ZF. Poháněna jsou všechna čtyři kola. Jejich velikost je minimálně 20, nejvýše 22 palců. [celá zpráva]
3. Lamborghini Aventador Roadster SV
Velké designové změny nečekáme, roadster bude až na otevíratelnou střechu pravděpodobně zcela stejný jako letos představená uzavřená verze. Tu pohání atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, který je naladěn na 552 kW, tj. 750 koní (+ 50 k) při 8400 otáčkách. Dvanáctiválec lze vytočit na 850, maximum točivého momentu je dostupné při 5500 otáčkách – pod pravou nohou máte k dispozici 690 Nm.
Výrobci se podařilo i díky karbonu uspořit půl metráku hmotnosti, Aventador LP 750-4 SV tak váží 1525 kilogramů. Roadster bude podle nás těžší maximálně o 50 kilogramů. Zrychlení na 100 km/h je v případě standardní verze otázkou 2,8 sekundy, nejvyšší rychlost je více než 350 km/h. O přenos síly se stará sedmistupňová automatická převodovka.
Fotografie zatím automobilka nezveřejnila.
4. Alfa Romeo Giulia
Sedan milánská automobilka neuvedla už hodně dlouho, naposledy před deseti lety model 159. Na novinku vznikající za ne zrovna ideální finanční situace italské automobilky, kterou už léta marně loví do svého portfolia koncern Volkswagen, se dychtivě čekalo z mnoha důvodů: jde o sedan s klasickou koncepcí, tj. s pohonem zadních kol a podle automobilky téměř ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravami.
Je to italské auto, takže počítat můžete i s atraktivním designem, který se alespoň podle našeho názoru povedl výborně.
A důležité je i to, že motory pro vrcholnou verzi QF (Quadrifoglio Verde) dodalo Maserati, respektive Ferrari. Zadní kola tak roztáčí vidlicový šestiválec 3.0 biturbo naladěný na 375 kW, tj. 510 koní. Stovku s tímto vrcholným motorem zvládne nová alfa za fantastické 3,9 sekundy. [celá zpráva]
5. BMW M2
Silný sedan s pohonem zadních kol, nástupce fantastického 1 M Coupé. Automobilka zatím veškeré informace tají, což vůbec nevadí, protože na dnešních autosalonech chybí moment překvapení.
A spekulace o konceptu škodovky jsou nejspíš liché, zdroj z automobilky potvrdil, že koncept SUV se ukáže až na ženevském autosalonu v březnu. Ale nechme se překvapit, automobilová událost letošního podzimu začíná doslova za pár hodin!