Hlavní obsah

Pět automobilek, které táhnou čínskou expanzi do Evropy

Ofenziva čínských značek je další velkou výzvou pro evropský automobilový průmysl. Na jednotlivé trhy každým rokem přicházejí nové značky.

Foto: Petr Horník

MG5 Electric

Článek

Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a kritizovány kvůli nedostatečné kvalitě a z ní plynoucí nízké konkurenceschopnosti. Situace se však v poslední době změnila, výrazný pokrok Čína udělala zejména v elektromobilitě.

Snaží se expandovat v Evropě, aby snížila závislost na domácím trhu, kde se potýkají s převisem nabídky nad poptávkou a s cenovou válkou, kterou rozpoutal americký konkurent Tesla.

Čínské značky v Evropě chtějí využít cenové výhody oproti západním konkurentům, kteří se na elektromobilitu adaptují pomaleji. Evropský trh přitahuje čínské výrobce elektromobilů také z důvodu výrazně nižších cel na dovoz aut ve srovnání se Spojenými státy.

Z čínské ofenzivy chceme těžit, říká šéf Stellantisu a kupuje pětinový podíl v tamní automobilce

AutoMoto

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii (EU), aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří mezi největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě. Vyšetřování EU by mohlo vyústit v zavedení sankčních cel na čínské elektromobily.

Čínské elektromobily bodují zejména výhodnou cenou, bohatou výbavou a nápaditým designem. Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z dřívějších pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musely spojovat s čínskými podniky, které tak získaly klíčové know-how v oblasti výroby aut.

Podle analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta činil v loňském roce podíl čínských výrobců na trhu s elektromobily v západní Evropě zhruba 8,4 procenta, v roce 2022 tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový.

Výběr čínských automobilek, které se svými elektroauty expandují nebo chystají expanzi do Evropy:

BYD

Výrobce elektromobilů BYD se v loňském prvním pololetí poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska objemu prodeje. Jeho elektromobil Seal se také jako první čínský vůz v historii probojoval do finále evropské ankety Auto roku.

Nejprodávanějším modelem v Evropě je crossover Atto 3, který byl loni v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

Čínská BYD předhání v prodejích Teslu

Ekonomika

Koncem loňského roku značka oznámila, že postaví v Maďarsku svou první evropskou továrnu na osobní vozy. Výrobní kapacita továrny ve městě Szeged by se pravděpodobně měla pohybovat kolem 200 000 vozů ročně.

Geely

Společnost Geely Holdings vlastní několik značek, včetně britského výrobce sportovních vozů Lotus, švédské automobilky Volvo, a prostřednictvím společného podniku s Volvem vlastní výrobce elektromobilů Polestar.

Renault a čínská Geely zakládají společný podnik na vývoj a výrobu motorů

AutoMoto

V Evropě prodává elektromobily pod svojí značkou Geometry a v loňském roce uvedla na evropský trh také značku prémiových elektroaut Zeekr. Její model Zeekr 001 je na čínském trhu přímým konkurentem modelů americké Tesly.

MG

Značka MG má historické britské kořeny a proslavila se výrobou kompaktních sportovních roadsterů, dnes ji ale vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Nejprodávanějším modelem značky v Evropě je elektrický crossover MG4, který se loni dostal mezi 40 nejprodávanějších vozů na starém kontinentě.

Test MG5, prvního elektrického kombi na českém trhu

Testy

Na českém trhu firma působí od června 2022, je velmi aktivní a boduje zde zejména se svými malými a středně velkými SUV se spalovacími motory.

Nio

Značka se zaměřuje na výrobu prémiových elektroaut, které mají konkurovat vozům značek Mercedes-Benz či BMW. Automobilka působí na území Německa, Nizozemska či ve Skandinávii, v příštích letech plánuje masivní expanzi na západoevropské trhy.

Čínské Nio chce v Evropě prodávat malé elektromobily pod značkou Firefly

AutoMoto

V roce 2025 plánuje uvést v Evropě svou levnější značku Firefly, experimentuje také s programem rychlé výměny baterií na specializovaných stanicích.

Xpeng

Tento výrobce elektromobilů působí od roku 2020 na automobilovém trhu v Norsku, později vstoupil také do Švédska či Nizozemska. Pro letošní rok chystá expanzi i do Německa, Británie a Francie.

V automobilce vlastní pětiprocentní podíl německý koncern Volkswagen. Xpeng loni v červenci oznámil partnerství s Volkswagenem za účelem společného vývoje elektrických vozidel na platformě, kterou vyvinul Xpeng. Čínská automobilka ji použila jako základ pro svůj model G9.

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chystá další expanzi v Evropě

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám