Hlavní obsah

Parkovné podle uhlíkových emisí. Nový trend v části Londýna

Londýnská část Lambeth zavedla ceník parkovného odstupňovaný podle emisí CO2, a to navzdory nesouhlasu svých občanů. Připojuje se k několika dalším čtvrtím s podobnými pravidly.

Foto: Envato

Londýnská ulice (ilustrační foto)

Článek

Zpoplatnění parkování nějakou hodinovou taxou je ve velkých městech běžné, ovšem většinou platí pro všechny stejný ceník. Několik londýnských čtvrtí, nejnověji Lambeth, však do ceníku promítly démonizovaný oxid uhličitý.

Učinily to relativně jednoduchým způsobem - čím větší normované emise CO2 vůz má, tím vyšší je cena za parkování. Elektromobily nejsou osvobozeny, ale oproti nejvyšší kategorii platí za hodinu méně než poloviční částku.

Konkrétně se ceny v okolí vlakového nádraží Waterloo, které do Lambethu patří, pohybují od 6,30 do 13,23 libry (cca 175-367 korun) za hodinu. Spolu s tím stoupla nejvyšší cena za roční parkovací povolenku, která měla závislost na emisích CO2 už dříve, z 340,73 libry (9440 korun) na 500 liber (cca 13 600 korun) s příplatkem 140 liber (cca 3900 korun) za naftový vůz, který neplní emisní normu Euro 6.

Praha plánuje zrušit parkování zdarma v zónách pro elektromobily

AutoMoto

Parkování se platí pomocí smartphonu prostřednictvím webu nebo stažené aplikace, kam se zadává registrační značka. Jaké jsou emise daného vozu, zjistí systém díky propojení s registrem vozidel.

Koncem května letošního roku, těsně před zavedením změn, proběhla konzultace s místními obyvateli. 59 procent z nich se vyjádřilo proti změnám, ovšem lambethská radnice je přesto zavedla. Ve snaze zlepšit kvalitu vzduchu je nutná řada opatření, odůvodnila krok podle webu novin The Guardian, který o novince zpravuje.

Nesouhlas se ozývá z řady stran. „Snaží se, aby bylo v ulicích méně aut, ale nedělají nic pro zlepšení veřejné dopravy,“ namítá 87letá důchodkyně Norma Grayová. „Nemůžete jen pořád zvyšovat poplatky. Kde si myslí, že pracující lidé ty peníze vezmou? Je to jen vyděračství,“ zlobí se 59letý řemeslník Luke Cadden. K nesouhlasným argumentům se přidalo také to, že řada lidí si nemůže dovolit „čistší“ automobil.

Radnice však svůj krok brání. „Stanovili jsme cíl snížit uhlíkové emise Lambethu tak, abychom byli v roce 2030 na čisté nule,“ říká radní pro udržitelný Lambeth a čistý vzduch Rezina Chowdhuryová. „Tyto změny učiní strukturu našich parkovacích poplatků férovější a lépe reflektující znečištění vzduchu produkované vozidly. A zajistí, aby ti, kteří znečišťují nejvíce, platili za parkování nejvíce,“ dodává.

Nutno ovšem podotknout, že emise CO2 nesouvisí s lokálním znečištěním ovzduší, jako nečistoty sledované emisními normami Euro, nýbrž „pouze“ s globální změnou klimatu. A také, že zaparkované auto neprodukuje emise vůbec žádné.

Anketa

Souhlasili byste se zpoplatněním parkování podle emisí vozidla?
Ano, v jakékoliv formě
8,5 %
Ano, emise CO2 jsou správnou metrikou
1,1 %
Ano, ovšem podle emisní normy Euro
9,6 %
Ne, v žádném případě
80,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 94 čtenářů.

Automobilky vyzvaly pražský magistrát, aby nerušil bezplatné parkování elektromobilů

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám