Hlavní obsah

Parkovací místa jsou, města je neumějí využívat, říká parkovací asociace

Praha

V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumějí tyto plochy dostatečně využívat. Uvedl to předseda České parkovací asociace Petr Horský. Města i stát by podle něj měly zlepšit plánování a propagaci svých dopravních projektů a také razantně zvýšit ceny parkování i rezidentům.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Poloprázdná parkoviště v modrých zónách jsou výsledkem zavedení nového systému v Brně. (Ilustrační foto)

Článek

„Mnohá města sice dokážou postavit parkoviště, ale už neřeší návaznou dopravu nebo jim chybí systém na regulaci dopravy v centru,” řekl Horský. Města by tak podle něj měla výstavbu záchytných parkovišť lépe propojovat s městskou dopravou a svou dopravní politikou pro centra.

Jako další problém Horský uvedl nízkou informovanost řidičů. Například v Praze podle něj v posledních letech vzniklo několik tisíc míst, mnohá z nich jsou však z velké části nevyužívaná. „Protože o nich nikdo neví,” dodal.

V Budějovicích propagovali záchytná parkoviště, lidé je tedy využívají

Veřejný sektor by tak podle něj měl stávající projekty nejen v parkování lépe propagovat na veřejnosti. Jako příklad uvedl Rakousko, kde stát v minulosti mnohokrát vedl při propagaci novinek v dopravě dlouhou mediální kampaň.

Jako pozitivní příklad Horský jmenoval České Budějovice, kde loni vzniklo přes 4000 parkovacích míst na kraji města. Díky komplexnímu dopravnímu systému a dobré propagaci města jsou prý už od počátku plně využívaná.

Nová parkovací místa by se letos měla otevřít také v Brně, kde by na záchytných parkovištích mělo vzniknout až 2000 míst. V některých částech Brna začaly od 1. září fungovat parkovací zóny spojené se zónami zákazů vjezdu pro nerezidenty. Podle kritiků, např. spolku Brno Autem, se počet parkovacích míst v Brně v souvislosti se zavedením zón snížil.

Lidé obcházejí pravidla a měli by platit mnohem víc, říká šéf asociace

Deficit parkovacích míst v centrech měst se podle Horského prohlubuje také tím, že se lidé často snaží obcházet pravidla, aby mohli zaparkovat co nejblíž svým bydlištím či pracovištím. Snaha zaparkovat co nejblíže je ale pochopitelná, zejména má-li člověk nějaký náklad.

Asociace také navrhuje razantní zvýšení cen za parkování na ulicích, řádově o desítky korun, a parkovací karty pro rezidenty by podle ní měly podražit řádově o tisíce. V Praze Horský navrhuje cenu 3–4 tisíce korun.

Česká parkovací asociace vznikla v roce 2013 s cílem vytvořit základnu o zákonných a technických podmínkách pro vytváření parkovacích míst v Česku. Asociace má 32 členů z řad městských organizací, dopravních firem a operátorů parkovišť.

Výběr článků

Načítám