Hlavní obsah

Paříž významně omezí průjezd centrem, městské části i veřejnost jsou skeptičtí

Paříž za dva roky citelně omezí průjezd centrem města, rezidenti však nadále budou moci v oblasti auty jezdit. Starostové městských obvodů, na které se zóna vztahuje, jsou k plánu skeptičtí a razantní postup radnice vůči autům kritizuje čím dál hlasitěji také veřejnost.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pařížský plán na razantní omezení tranzitní dopravy ve středu města má eliminovat přibližně polovinu denních jízd autem přes centrum francouzské metropole. Tento týden radnice představila podrobnosti plánu a hlavně datum. Omezení začne platit v roce 2024, kdy se v Paříži mají konat letní olympijské hry, informovala agentura Bloomberg.

Paříž se tak stane po Madridu teprve druhým velkým evropským městem s obdobným dopravním omezením. Zóna na obou březích Seiny bude mít rozlohu 14 kilometrů čtverečních, odpovídá zhruba prvním čtyřem obvodům spolu s částmi 5., 6. a 7. obvodu.

Řidiči do ní budou moci vjet na nákup nebo na návštěvu, bez omezení se v ní budou nadále pohybovat vozidla veřejné dopravy, místní obyvatelé, hoteloví hosté a osoby se zdravotním postižením.

Řidičům, kteří centrem „jen“ projíždí, bude hrozit pokuta. Mohou ji dostat při namátkové policejní kontrole vozidel, která zónu opouštějí. Počítá se také s kamerovým monitorovacím systémem, který rozpozná registrační značku auta. Jízdy tohoto typu mají podle radnice značný vliv na dopravní zácpy a na množství emisí, neboť představují asi polovinu celkového objemu automobilových cest.

Radnice pod vedením Anne Hidalgové původně plánovala rychlejší nástup tohoto omezení. Ještě loni existoval plán, že bude platit už letos. Termín se odložil, aby město mohlo plán důkladně konzultovat s veřejností.

Někteří britští cyklisté nesouhlasí, že policie trestá jejich jízdu na červenou

AutoMoto

Starostové městských obvodů, na které se zóna vztahuje, jsou k plánu skeptičtí a razantní postup radnice vůči autům kritizuje čím dál hlasitěji také veřejnost. Ta podle novin New York Times upozorňuje na to, že cyklisté, kterých v Paříži přibývá, často ignorují dopravní předpisy.

Před zavedením omezení proběhne ještě studie dopadu a také veřejné připomínkové řízení. K opatrnosti vybízejí i dřívější zkušenosti - když byla totiž v roce 2016 ve městě zřízena pěší zóna na nábřeží Seiny, kde dříve jezdilo hodně aut, zvýšila se zpočátku přetíženost okolních alternativních tras.

Související články

Výběr článků

Načítám