Článek
Přijďte dnes k prodejci Bentley a každý model, na který se podíváte, má přeplňovaný motor. Ne vždy tomu tak ale bylo. První moderní produkt značky s turbodmychadlem byl Mulsanne Turbo v roce 1982.
U příležitosti 40. výročí této premiéry Bentley uspořádalo přehlídku 10 důležitých modelů na Goodwoodském Festivalu rychlosti.
Pokud vozy vyjmenujeme podle amerického způsobu, tedy s modelovým ročníkem v popředí, jednalo se o modely 1991 Turbo R, 2001 Arnage Red Label, 2003 Continental R Mulliner Final Series, 2010 Brooklands, 2010 Mulsanne, 2011 Continental Supersports, 2014 Continental GT V8 S, 2022 Continental GTC S, 2022 Flying Spur S a 2022 Continental GT Mulliner.
Ten turbocharged Bentleys put on a grand parade for the Goodwood crowds. #FOS @BentleyMotors @BentleyComms pic.twitter.com/OJrOBFnpVY
— Goodwood Road&Racing (@GoodwoodRRC) June 23, 2022
Podle Bentley bylo myšlenkou Mulsanne Turbo podpořit klesající prodeje. Hlavní inženýr společnosti John Hollings přišel s nápadem přeplňovat úctyhodný 6,75litrový V8 turbodmychadlem. V atmosférické podobě tento motor dosahooval 148 kilowattů, 199 koňských sil, s přeplňováním nabízel 224 kW, 300 k.
Plán vyšel. Bentley vyplnilo devítiměsíční čekací listinu na Mulsanne Turbo a během devíti let vyrobilo 4 111 kusů.
Test Bentley Continental GT V8 Mulliner: Když okřídlené B nestačí
Po příjezdu Mulsanne Turbo v roce 1982 uvedlo Bentley na trh Turbo R s důrazem na zlepšení ovladatelnosti velkého sedanu. Společnost od té chvíle stejnou myšlenku neustále opakovala. Continental R debutoval v roce 1991 s motorem posíleným na 265 kW, 355 k.
Výkon z 6,75litrového přeplňovaného V8 se pro Arnage Red Label opět zvýšil v roce 1999. Výkon vzrostl na 298 kW, 400 koní. Sedan mohl dosáhnout rychlosti 100 kilometrů za hodinu za 6,3 sekundy.
V roce 2008 dorazilo kupé Brooklands se dvěma turbodmychadly. Výkon byl nyní 395 kW, 530 k, a točivý moment dosáhl mamutích 1 050 Nm, což umožnilo dvoudveřovému vozu dosáhnout stovky za 5,3 sekundy. Ten, který se zúčastnil přehlídky v Goodwoodu, byl posledním vyrobeným exemplářem, který opustil továrnu v lednu 2010.
Nejstarší motor končí po 61 letech, dnešní doba mu nepřeje
Bentley oživilo jméno Mulsanne v roce 2010. Pokračovalo v používání 6,75litrového motoru V8 s dvojitým přeplňováním, nyní s výkonem 377 kW, 505 k, a točivým momentem 1 020 Nm.
Finální Bentley s nejdéle vyráběným motorem v historii bylo speciální edicí Mulsanne v roce 2020.
V tuto chvíli za něj automobilka má dvě náhrady s dvojitým přeplňováním turbodmychadly: 6litrový W12 a 4litrový V8. V poslední době hybridní modely značky dostaly také 2,9litrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem s elektrickou asistencí.