Článek
Čeho je na světě spousta a podle nejedné vize budoucnosti toho bude čím dál víc? Nemáme na mysli odpadky, nýbrž mořskou vodu. A vědecký tým Chung-ťia Taje, pracující na Stanfordské univerzitě, přišel na způsob, jak z ní vyrábět palivo.
Ovšem nikoliv pro konvenční auta, nýbrž pro vozy třídy FCEV, Fuel-Cell Electric Vehicle, tedy elektromobilů s pohonem na vodíkové palivové články. Jinými slovy, dokázal vyvinout elektrolýzou vodík ze slané vody.
Dosud využívané elektrolyzéry, tedy přístroje k výrobě vodíku z vody elektrolýzou, vyžadují použití čisté vody. S mořskou vodou anoda (kladná elektroda) zkoroduje za pouhých 12 hodin tak, že se zcela rozpadne.
Podle tiskové zprávy Toyoty vědci na anodu nanesli vrstvy záporných nábojů, které odpuzují kationty chloru ve slané vodě, a tak korozi zásadně zpomalí. Tak, že životnost anody je více než tisíc hodin. Hlavní součástí povrchové úpravy anody je síran nikelnatý.
První testy proběhly v laboratoři s regulovaným průtokem proudu, ale pak proběhly i zkoušky v sanfranciské zátoce s elektřinou ze solárních panelů, a tedy s nestálým proudem. V obou případech systém fungoval, a to do jisté míry i proto, že novinka je poměrně snadná na instalaci - vezmete existující elektrolyzér a běžnou anodu vyměníte za speciálně upravenou.
A proč je vodík zajímavý? Elektromobily, které si vyrábějí elektřinu ve vodíkových palivových článcích, jsou totiž podle řady názorů lepší verzí čisté mobility než elektromobily s bateriemi. Je totiž možné jejich zásobu paliva doplnit za výrazně kratší dobu, než trvá nabíjení baterie. Elektrolýza, která používá „zelenou” elektřinu, je nejekologičtější způsob výroby vodíku.