Článek
Ženevský autosalon, který otevře své brány již příští týden, bude místem premiéry mnoha automobilů. Také tam ovšem uvidíme PAL-V Liberty, „létající auto”, které pochází z Nizozemí. Psali jsme o něm již v minulosti, ovšem nyní máme k dispozici více informací. [celá zpráva]
Nejpřesnější označení je „vírník”. To je druh vzdušného stroje, který je podobný vrtulníku v tom, že má nahoře rotor. Ten ale není poháněn - hnaná je vrtule v zádi a rotor nahoře je roztáčen aerodynamickým prouděním.
Právě on funguje jako „křídla”. Vrtule na zádi stroj na ranveji rozjede, rotor se díky dopřednému pohybu začne točit a Liberty se odlepí od země. Ke startu či přistání tedy potřebuje nějakou ranvej, nemůžete si s ním přistát na zahradě jako s vrtulníkem.
V letu máte po levé ruce plyn a pravou rukou držíte knipl. Podle toho, jak ho naklápíte, pohybuje se vírník ve vzduchu. PAL-V Liberty má navíc oproti vrtulníku tu výhodu, že má něco jako tempomat - zapnete ho a stroj letí pořád stejně, pořád rovně.
Když chcete po přistání s Liberty jet jako s normálním autem, schováte ocas, složíte rotor i hnací vrtuli a chopíte se volantu a pedálů. Řízení na silnici není příliš odlišné od řízení normálního auta, jen je v předu pouze jedno kolo. Při zatáčení se Liberty naklání, ne nepodobně motocyklu.
„Je bezpečné, protože je to vírník, u kterého není rotor poháněný, takže funguje jako padák. (...) Postavili jsme ho podle předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví,” říká Robert Dingemanse, šéf firmy PAL-V. Liberty má dva letecké motory; jeden hlavní a jeden záložní, kdyby ten první selhal.
Vírník má výhodu ještě v jedné věci - létání v něm je velmi snadné. Podle předpisů je třeba 24 hodin výuky, ovšem podle Dingemanseho je to pro většinu lidí málo - je třeba 30-35 hodin výcviku. Kromě existujících škol létání s vírníkem i sama firma PAL-V připravuje kurzy.
Černý auto-vírník, který vidíme na videu a obrázcích, není produkční vozidlo. Jmenuje se One a je to spíš prototyp - a hlavně důkaz proveditelnosti konceptu. Pro výrobu dostane jméno Liberty a trochu odlišnou kapotáž - a právě Liberty se představí v Ženevě.
Pokud čekáte háček, tady je: cena tohoto vírníku je 500 tisíc eur, tedy asi 12,7 miliónu korun. I přes tuhle ohromnou sumu prý výrobce nemá nouzi o zákazníky. Má vzniknout 90 kusů.
Maximální rychlost stroje ve vzduchu je 180 km/h, na silnici to je 170 km/h. Dolet na jednu nádrž je asi 500 kilometrů, což vám bude do práce a zpátky jistě stačit. Jen bude třeba zajistit, aby vám zaměstnavatel nechal na dvorku postavit ranvej.