Článek
Nové Pajero se trefilo do očekávání zákazníků na celém světě a stalo se okamžitě nejprodávanějším vozem své kategorie a zůstalo jím prakticky dodnes. Mimoděk dalo vzniknout zcela novému segmentu sportovně užitkových automobilů - SUV. Vozy této kategorie dnes snad nechybějí v nabídce žádné úspěšné automobilky. Z jediného modelu Pajero byla v současnosti v rámci automobilky Mitsubishi odvozena celá řada nesoucí jméno latinskoamerické kočkovité šelmy.
Předlohou jeep
Přestože Pajero loni oslavilo dvacet let od zahájení sériové výroby, k jeho úplným kořenům bychom v historii museli jít ještě téměř o půlstoletí dále - do časů před vypuknutím druhé světové války. Už v roce 1934 totiž začala společnost Mitsubishi experimentovat s osobními automobily s pohonem všech čtyř kol. Prvním byl prototyp označený PX 33, od něhož byly v krátkém sledu odvozeny ještě další čtyři varianty. Jedna z nich byla dokonce poháněna dieselovým agregátem Mitsubishi 445AD, což bylo v té době něco nevídaného.
První japonský vůz koncepce 4WD, tedy s pohonem všech kol, byl na světě, ale nikdy nepřekročil stadium experimentu. Teprve v roce 1953 se vMitsubishi k "čtyřkolkám" opět vrátili. Tentokrát ovšem už jako k sériovému projektu. Mitsubishi tehdy podepsalo smlouvu o licenční výrobě s Willys Overland Corp., výrobcem slavného armádního jeepu. V Japonsku vyráběný Jeep CJ3 se tak stal základním kamenem dnešní široké palety sportovně užitkových vozů s třemi diamanty ve znaku.
Koncem šedesátých let zákazníci ve stále větší míře projevovali zájem o luxusní vozy vhodné pro cestování v náročném terénu. V té době na trhu dostupné teréňáky byly určené především pro vojenské účely (landrover nebo jeep), ale ke splnění tužeb nových "příležitostných dobrodruhů" byly málo komfortní. Otevřela se tak ona příslovečná marketinková příležitost, kterou Mitsubishi dokonale využilo. Už v roce 1969 se objevil první koncept nového off-roadu - MINICA JEEP, v roce 1973 na něj navázala studie PAJERO I, následovaná studií JEEP CONCEPT (1977) a završená další studií s definitivním názvem PAJERO (1979). V té době už bylo jasné, že se nový vůz bude vyrábět.
Technologický náskok
Automobilka Mitsubishi dokonale využila svého technologického náskoku v konstrukci vozů s pohonem čtyř kol a také své tradice ve výrobě velice kvalitních a komfortně vybavených osobních automobilů. Tento náskok se jí podařilo udržet dodnes a uvedení každé nové generace modelu Pajero na trh je považována za událost určující směr vývoje vozů této kategorie.
Úspěchu nového automobilu bezděčně nahrála rostoucí popularita tehdy nového a médii velice sledovaného etapového závodu Paříž-Dakar. Značka Mitsubishi se tohoto "posledního dobrodružství" zúčastňuje od samého začátku a Pajera během této doby získaly rekordní počet sedmi absolutních vítězství a jsou tak nejúspěšnějšími vozy v této rallye. Také pravidelná účast týmu Mitsubishi Ralliart ve Světovém poháru dálkových rallye organizovaném FIA (pět celkových vítězství pro Mitsubishi Pajero) přispívá k tomu, že Pajero se už stalo sportovní legendou, která však rozhodně nespěchá do důchodu.