Hlavní obsah

Pagani představilo novinku Utopia. Vznikla podle přání zákazníků

Nejnovější pagani je ztělesněnou utopií - alespoň podle automobilky a jejích zákazníků. Má přeplňovaný dvanáctiválec, elektřina pohání možná tak okénka a k mání je i s klasickou manuální převodovkou.

Pagani UtopiaVideo: Pagani

Článek

Utopií běžně označujeme teoreticky ideální, avšak ve skutečnosti nemožnou, nereálnou věc. Nyní před námi jedna italská utopie stojí a nereálně ani nemožně vůbec nevypadá. Přivítejte nejnovější dílo Horacia Paganiho - model Utopia.

Proč se jmenuje takhle, je nasnadě - má být ztělesněnou dokonalostí. Automobilka se při navrhování ptala majitelů starších modelů, co by chtěli od novinky. Odpovědi se protínaly ve třech věcech - jednoduchost, lehkost a potěšení z řízení, píše firma.

Výsledkem je vůz nikoliv nepodobný zondě či huayře. Opakuje se zadní část kabiny do špičky ve stylu boat-tail a vidíme i náznak „kachního ocasu“ v přizvednuté odtrhové hraně na samém konci auta. Zůstávají také čtyři výfuky jako dominanta designu zádě, stejný počet kruhových lamp po stranách a něco, co vypadá jako aktivní aerodynamické prvky místo gigantického spoileru.

Automobilka Pagani tvrdí, že doladit design trvalo šest let a že si brala inspiraci např. z proudových motorů - to pro design zadních svítilen. Připomínku turbín ale najdeme i v kolech. A všimněte si také kožených přezek po stranách, které vypadají jako jištění otvírání přídě a motorového prostoru. Jestli však jsou skutečně funkční, nebo jen na parádu, je otázkou.

Horacio Pagani má o elektromobilech jasno. Vyrábět je nechce, chybí jim emoce

AutoMoto

Palubní deska působí starosvětsky chybějícím obřím displejem. Místo něj tu jsou čtyři budíky ukazující provozní informace - teplotu a tlak oleje, teplotu vody a plnicí tlak turbodmychadel.

Displej však nechybí zcela, přestěhoval se do přístrojového štítu a poskytne informací ještě mnohem víc - kromě palivoměru tu na jedné z fotografií vidíme i rychloměr či ukazatel tlaku vzduchu a teploty pro jednotlivé pneumatiky. Ani zde však nechybí analogové budíky.

Tím nejdůležitějším je u Pagani samozřejmě motor a ani zde automobilka nesahá k downsizingu. Za kabinou trůní přeplňovaný dvanáctiválec od Mercedesu-AMG, který z šesti litrů objemu dává 864 koní a 1100 Nm. Takto neskutečné množství točivého momentu je navíc dostupné ve velmi širokém pásmu otáček od 2800 do 5900, což bude znamenat zejména drtivé pružné zrychlení.

Stran převodovky má zákazník na výběr mezi sedmistupňovým robotizovaným manuálem - ten je podle Pagani nejrychleji řadící převodovkou, jak to je jen možné se standardním šikmým ozubením - a sedmistupňovou manuální převodovkou s otevřenou kulisou řazení. V obou případech jsou poháněna výhradně zadní kola skrz elektromechanický samosvorný diferenciál.

Automobilka nezveřejnila data o nejvyšší rychlosti či zrychlení na stovku, dozvěděli jsme se ale suchou hmotnost vozu - 1280 kg. Provozní, tedy se všemi náplněmi a řidičem, můžeme odhadovat někam mezi 1,5 a 1,6 tuny, což je pořád krásné číslo.

Za nízkou hmotností stojí mimo jiné monokokové šasi, vyrobené ze speciální kombinace karbonu a titanu, které Pagani říká Carbo-Tanium, a podobného materiálu jménem Carbo-Triax. Je doplněno pomocnými trubkovými rámy vpředu i vzadu, které jsou vyrobené z chrommolybdenové oceli.

Ty nesou lichoběžníkové zavěšení s kovanými hliníkovými díly a odpružení typu pushrod. Tlumiče mají elektronické řízení tuhosti, píše dále automobilka, a brzdy jsou karbon-keramické od firmy Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu.

Vůz obouvá pirellky P Zero Corsa o průměru 21″ vpředu a 22″ vzadu. Zajímavější ovšem na pneumatikách je, že automobilka sama rovnou nabízí instalaci pirellek Sottozero pro jízdu v zimě. Většina supersportů přitom tráví zimu v klimatizované garáži.

Utopia bude k mání v 99 exemplářích, a to za cenu od 2,17 milionu eur (53,27 milionu korun) bez daní. Kdy začíná výroba, automobilka nezveřejnila.

Související články

Výběr článků

Načítám